Pressmeddelande 2022-09-30: Smalspåret bjuder på en unik dansföreställning

2022-09-30

Gabriella Engdahl, kommunkoreograf i Västerviks kommun 2022-2023, kommer att skapa en modern dansföreställning på Smalspåret, Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik, Tjustbygdens Järnvägsförening. Tåget kommer att köra tur och retur till Västervik-Verkebäck och passagerarna får uppleva en dansföreställning på räls.

Dansföreställningen kommer att utforska begreppet tid och så här säger Gabriella Engdahl själv om projektet:
Jag vill utforska ögonblicket och hur vi förhåller oss till tid. Tåg, för mig, är en plats att slappna av och reflektera på. Likt livet har resan en början och ett slut. Likt livet är tiden däremellan svårdefinierad. Ibland flyger den förbi som landskapet utanför, ibland står den i känslan helt stilla. Hur förhåller vi oss till tid och till att inte förstå den?

I föreställningen medverkar två professionella dansare, Thea Kallhed Möller och Kajsa Nilsson. Världspremiär och föreställningar sker under vecka 44, biljetter släpps på måndag 3 oktober. Mer information kommer att finnas på Västerviks kommuns webbsida.

Ta chansen att ta del av en annorlunda konstupplevelse, säger Västerviks kommuns kulturchef Maria Rudbo, hon avslutar:
Kombinationen danskonst och vår lokala kulturhistoriska tillgång genom Smalspåret blir en kombination utöver det vanliga! Det är fantastiskt roligt med engagemanget i samverkan.

Sidan senast granskad den 30 september 2022