Pressmeddelande 2024-03-07: Jämställda medianlöner inom kommunen

2024-03-08

2023 års lönekartläggning visar för första gången på jämställda medianlöner vad gäller lika arbete bland kommunanställda. Det är en viktig milstolpe för kommunen som jobbat hårt med jämställdhetsfrågor i lönebildningsprocessen med nya satsningar och arbetssätt.

- Vi har haft som mål att uppnå jämställda löner ganska länge nu, säger Harald Hjalmarsson, kommunstyrelsens ordförande, och det är fantastiskt skönt att det satsningar vi gör nu ger resultat på totalen.
- Vi tillsatte 8 miljoner kronor extra i förra årets budget och avsätter lika mycket i år. Alla medel går till att höja kvinnodominerade yrkesgrupper, framför allt våra Undersköterskor som vi ser behöver komma upp i löneläge.
- Jag tror på den gemensamma kraften för att skapa resultat. Att vi som politiker avsätter dessa medel och att våra chefer tar ansvar vid lönesättning för att motverka osakliga skillnader, säger Harald Hjalmarsson.

Anna Öhrling Elltorp är kommunens HR-chef:
- För första gången när vi gör en lönekartläggning ser vi att vi har en jämlik medianlön på helheten.  Det innebär förstås att det kan skilja inom olika yrkesgrupper och på enskilda arbetsplatser och det är ett arbete vi fortsätter att jobba med.
- Rent praktiskt innebär det att vi årligen kartlägger vår lönedata och som chef kan man få ett samtal från oss på HR när vi ser att något sticker ut. Det kan vara svårt för enskilda chefer att se hur det ser ut på helheten och där har vi en viktig roll, säger Anna Örling Elltorp.
- Vi vet idag att jämställda verksamheter är mer framgångsrika. Det handlar också, menar Anna, om att vara en attraktiv arbetsgivare med bra arbets- och arbetsmiljö för både män och kvinnor.

I en lönekartläggning representerar medianvärdet det mittersta värdet där hälften av de observerade lönerna är högre och hälften är lägre. Det är ett sätt att visa den typiska lönenivån och kan ge en mer balanserad bild av en fördelning av löner jämfört med genomsnittet, särskilt om det finns stora variationer inom organisationen.

Sidan senast granskad den 8 mars 2024