Pressmeddelande 2023-11-08: Den upplevda tryggheten bland Västerviks kommuns medborgare i topp 3 av södra Sveriges alla kommuner i ny mätning

2023-11-08

När det är det dags att presentera resultaten från årets gemensamma trygghetsmätning står det klart att medborgarna i Västerviks kommun både känner sig trygga och inte utsätts för fler brott än tidigare. När det gäller den upplevda tryggheten är det bara två kommuner i hela södra Sverige som slår Västervik.

Varje år gör polisen och kommuner över hela Sverige en gemensam enkätundersökning för att fråga om medborgarna varit utsatta för brott och hur trygga de känner sig. Årets utskick i Västerviks kommun gick till 600 slumpvis utvalda invånare i olika åldrar i hela kommunen, hälften i centralorten och hälften på landsbygden. Av de tillfrågade svarade knappt 400 personer på enkäten. Svaren ger ett så kallat problemindex mellan 0 och 6 – ju lägre index desto större upplevd trygghet.

Trygghetsundersökningen blir en pusselbit i polisens och kommunens gemensamma lägesbild över brottslighet och otrygghet i kommunen:
- Lägesbilden analyseras och sedan arbetar vi aktivt och riktat med brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete där vi får indikationer på att det kan behövas en extra insats, säger Ulrika Fagerlind, kommunpolis i Västervik.
- Polisen är en nationell och händelsestyrd resurs och en del poliser i Västervik styrs till i utsatta områden i storstadsregionerna just nu. Med en lite mindre resurs lokalt blir det extra viktigt för oss att arbeta riktat mot den lokala problembilden och att koppla på alla goda krafter i samhället för att minska brottsligheten och öka tryggheten, säger Ulrika Fagerlind vidare.

Undersökningen ställer frågor både om den upplevda känslan av trygghet och den faktiska utsattheten för brott:
- Årets problemindex för Västerviks kommun är lägre än förra året, 0,97 jämfört med 1,27. Vi får gå tillbaka till 2012 för att hitta en lika låg siffra. Den upplevda tryggheten på landsbygden är den högsta sedan mätningarna inleddes med ett problemindex på 0,59, säger Anna Norén, säkerhetssamordnare med inriktning på brottsförebyggande arbete och hon fortsätter:
- När det kommer till den faktiska utsattheten för brott brukar det bli nästan samma siffror varje år, det handlar bara om små svängningar. Drygt 80 procent svarar att de inte har utsatts för något brott de senaste 12 månaderna. Undersökningen genomfördes första gången 2005 i Västervik och andelen som uppger att de utsatts för brott ligger stabilt genom åren,

Västerviks kommuninvånare upplever sig vara tryggast av alla medborgare i lokalpolisområde Västervik, där förutom Västervik och Vimmerby ytterligare fyra kommuner i regionen ingår. Västervik upplevs faktiskt som nästan tryggast i hela polisområde syd där 58 kommuner ingår. Bara Ölandskommunerna upplevs som tryggare.

- Det här är mycket glädjande siffror för just Västerviks kommun och jag tror att det kan kopplas till det goda samarbetet som vi från polisen har med Västerviks kommun och andra aktörer här lokalt. Det märks att kommunen tar sitt ansvar för det brottsförebyggande arbetet på allvar, bland annat genom den brottsförebyggande samordnaren på räddningstjänsten. Så ser det inte ut i alla kommuner och det är något för Västervik att vara stolta över, säger Ulrika Fagerlind från polisen.

Undersökningen visar också att tilliten till den lokala polisen är relativt hög i Västervik. Ulrika Fagerlind ser ett samband med att många poliser i Västervik har lång och bred erfarenhet av polisarbete. Hon pekar också här på det goda samarbetet, dels inom polisen mellan kollegorna i yttre tjänst och utredarna inne i polishuset, dels samarbetet med kommun och andra samverkansparter.
- Det handlar om ett tillsammansarbete, säger hon.

- Problemet med normbrytande unga inne i Västervik syns i undersökningen. Andelen som ser ungdomsgäng som bråkar som ett problem i Västerviks tätort har ökat från kring 15 procent fram till 2021 till omkring 20 procent de senaste två åren, säger säkerhetssamordnare Anna Norén och hon fortsätter:
- Ökningen är dock så liten att det inte ger något utslag på totalen i undersökningen. I orterna utanför Västerviks stad är siffran tre procent. Polisen och kommunen jobbar också tillsammans för att komma till rätta med problemen inne i Västervik.

Bland annat har kommunen beslutat att arbeta för ett fortsatt tryggt Västervik i samverkan med både polisen och näringslivsaktörer som Tjustbygdens Sparbank med flera nya metoder som SSPF, EST och processledarutbildning i våldsprevention.

- En viktig fråga som vi arbetat med under hösten är att vi kommer att föreslå att kommunfullmäktige anslår mer pengar till fyra nya fältassistenttjänster hos socialförvaltningen. Jag vill ge en eloge till polisen och alla de medarbetare hos oss på kommunen som jobbar med förebyggande arbete och trygghetsfrågor, säger kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson (M). Han fortsätter:
- Och jag kan inte nog understryka vikten av det engagemang som både närings- och föreningslivet visar.

Kommunstyrelsens andre vice ordförande Marcus Fridlund (S) vidareutvecklar:
- Och det gäller att fortsätta jobba med dessa frågor, vi kan inte luta oss tillbaka. Resultatet är färskvara. Jag tycker att ett bra exempel på hur vi kan fortsätta arbetet är styrgruppen för barn och unga där vi fokuserar på målgruppen mellan olika organisationer.

foto Ulrika Fagerlind Harald Hjalmarsson Marcus Fridlund Anna Norén Gabriella Bodger

Foto från gemensam presskonferens: Ulrika Fagerlind (kommunpolis Västervik), Harald Hjalmarsson (kommunstyrelsens ordförande), Marcus Fridlund (kommunstyrelsens andre vice ordförande), Anna Norén (brottsförebyggande säkerhetssamordnare Västerviks kommun) och Gabriella Bodger (vikarierande lokalopolisområdeschef Västerviks Lokalpolisområde)

Fakta, resultat med problemidex från enkätundersökningen

Resultatbild Västervik 2005-2023