Pressmeddelande 2023-09-28: Motionsskrivardag och demokrati på agendan på Västerviks Gymnasium måndagen den 2 oktober

2023-09-29

På måndag samlas flera hundra elever på Västerviks Gymnasium för att under en halvdag arbeta med temat: Demokrati och möjligheter att påverka.

Motionsskrivardagen är starten på den process då elever skriver fram förslag som kan bli verklighet genom politiskt beslut i kommunfullmäktige. Eleverna skriver motioner, som senare, efter nominering och coachingsamtal med förtroendevalda i demokratiberedningen, kommer att gå vidare till en omröstning på Västerviks Gymnasium. De framröstade förslagen kommer att beredas politiskt i berörda nämnder och styrelser för slutligen behandlas i fullmäktige för beslut.

Motionsskrivardagen innehåller olika programpunkter för att informera och inspirera elever att engagera sig i samhället och göra sin röst hörd. Eleverna kommer att träffa politiker som informerar om Västerviks kommun och motionsskrivning. Under dagen ger Lotti Jilsmo, Sparbanksstiftelsen Tjustbygden, en inspirationsföreläsning runt demokrati och möjligheterna att påverka. Dagen avslutas med att eleverna skriver konkreta förslag, motioner, som har möjlighet att gå hela vägen till ungdomsdebatten i fullmäktige i april 2024. Motionsskrivningen ingår i kurserna samhällskunskap 1a och 1b och alla elever kommer att skriva minst en motion. Det är frivilligt om de vill delta i den fortsatta nomineringsprocessen med möjlighet att gå vidare efter omröstning på gymnasiet och bli en av motionärerna som får ett svar från kommunfullmäktige.

Motionerna som eleverna skriver fram är en idébank från ungdomar i Västerviks kommun. Under ungdomsdebatten i april 2024 har eleverna yttranderätt i fullmäktige. De får en möjlighet att göra sin röst hörd och direkt få svar från kommunfullmäktiges ledamöter. Vårt arbete med ungdomsfullmäktige i Västerviks kommun är unikt. Vi har under flera år, tillsammans med gymnasiet och kommunens tjänstemän, tagit fram ett arbetssätt och en modell som gör det möjligt för gymnasiet att planera in det som en del i undervisningen, politiker att möta ungdomar och, framför allt, ger eleverna en verklig möjlighet att lyfta fram sina idéer.

Sidan senast granskad den 29 september 2023