Pressmeddelande 2023-09-29: Tjustbygdens Sparbank finansierar införandet av SSPF-metoden i Västerviks kommun för arbetet med normbrytande barn och unga

2023-09-29

Under 2024 startar arbetet med metoderna SSPF (skola, socialtjänst, polis och fritid) och Nödstopp, båda två samverkansmetoder för att undvika att barn och ungdomar i Västerviks kommun hamnar i brottslighet, droger och andra allvarligare problem. Arbetet med metoderna kommer att ledas av en koordinator på socialförvaltningen på Västerviks kommun vars tjänst kommer att finansieras av Tjustbygdens Sparbank.

- Västerviks kommun har uppmärksammat hur barn och ungdomar som är så kallade normbrytare har ändrat beteende under de senaste åren. Problemen tenderar att bli mer allvarliga allt lägre ner i åldrarna. Problem med de normbrytande barnen och ungdomarna uppstår i skolor, på fritidsgårdar och i offentliga miljöer i samhället. SSPF och Nödstopp är ett beprövat verktyg för att börja vända utvecklingen, säger Anna Norén, Västerviks kommuns säkerhetssamordnare med ansvar för brottsförebyggande arbete. Hon fortsätter.
- Nu är vi och våra samarbetsaktörer redo att berätta om arbetet: Allra först håller vi just nu på att rekrytera en koordinator som ska arbeta på heltid med att samordna insatser mellan olika aktörer för att hjälpa familjer, barn och unga som hamnat fel.

SSPF är förkortningen på Skola, Socialtjänst, Polis och Fritid och är namnet på metoden som ska hjälpa Västerviks kommun och samarbetsaktörer i lokalsamhället att samarbeta runt enskilda barn och ungdomar som hamnar i problem. Nödstopp är en likartad metod där åtgärder inleds på gruppnivå vid allvarligare händelseutvecklingar bland kommunen unga.

Båda metoderna kommer nu att finnas med när en heltidsanställd koordinator som anställs på Västerviks kommuns socialförvaltnings familjeenhet ska samordna insatser och samarbeten från skolans värld, från socialförvaltningens verksamheter, från polisen och från kommunen kultur- och fritidsenhet där och när de behövs.

Satsningen kommer att finansieras av Tjustbygdens Sparbank under tre år med totalt 2.250.000 kronor. Lotti Jilsmo, verkställande tjänsteman på Sparbanksstiftelsen Tjustbygden berättar om bankens satsning:
- Vi på Tjustbygdens Sparbank har följt utvecklingen och anser att det här är en mycket angelägen fråga för oss som bor och verkar här – ja för hela vår kommuns utveckling – och därför känns det mycket bra att vi kan gå in med pengar för att stötta det här arbetet i uppbyggnadsskedet. Samverkan mellan samhällets aktörer kan vara både tidskrävande och komplicerat och vill gärna hjälpa till att göra det smidigare, säger Lotti Jilsmo på Sparbanksstiftelsen Tjustbygden.

Mer fakta om SSPF

Metoden SSPF är en beprövad metod för brottsförebyggande samverkan kring unga med normbrytande beteende som rekommenderas av myndigheter som Skolverket, Socialstyrelsen, Polisen, Sveriges Kommuner och Regioner och Brottsförebyggande rådet. SSPF utvecklades i Danmark och används på många håll i Sverige ett femtontal år tillbaka. Aktörerna som, förutom den unge själv och hans familj, engageras i metoden är Skola, Socialtjänst, Polis och Fritidssektor. Metoden kan användas på generell nivå, på gruppnivå och på individnivå men i dagligt tal så har SSPF kommit att bli synonymt med arbetet på individnivå.

Mer fakta om Nödstopp

En form av insats på gruppnivå kallas för Nödstoppsmöten. Denna typ av möten är värdefulla när det gäller gäng av unga som upplevs som normbrytande. Föräldrarna kallas till ett möte med skola, socialtjänst, polis och fritid där den gemensamma oron för barnen lyfts och där föräldrarna får erbjudande om hjälp från de olika aktörerna. Denna form av möte är en engångsinsats där man sedan kan jobba vidare med andra frivilliga insatser.

foto på Lotti Jilsmo, Martin Ek och Ulrika Fagerlund

Bildtext. Lotti Jilsmo, verkställande tjänsteman på Sparbanksstiftelsen Tjustbygden, Martin Ek, chef på socialförvaltningens familjeenhet, Ulrika Fagerlind, kommunpolis Västervik.

Sidan senast granskad den 29 september 2023