Pressmeddelande 2024-02-22: Mer resurser till fältarnas stöd för barn och unga

2024-02-22

Socialnämnden i Västerviks kommun gör under 2024 en större investering i stödet till barn och unga. Detta genom att låta socialtjänsten utöka antalet fältare till att omfatta sex heltidstjänster, en ökning med fyra medarbetare.

Socialtjänsten kan därmed, genom fältare, utvidga sitt arbete med att ge information, rådgivning och stöd till barn och unga samt skapa bättre följsamhet i det förebyggande och relationskapande arbetet.

- Fältarna är en resurs för kommunens alla barn och unga. Då kommunen är geografiskt stor kan vår kontinuitet på alla orter nu markant förbättras. Vi är mycket glada över denna möjlighet, säger Martin Ek, enhetschef på familjeenheten på Västerviks kommuns socialförvaltning.

Fältarna arbetar med en rad olika uppdrag inom socialtjänsten. I yrkesrollen ingår att informera, sprida kunskap och utbilda om exempelvis alkohol och narkotika, psykisk hälsa och sunda parrelationer med mera. Fältarna ska även erbjuda stöd och rådgivning direkt till ungdomar och tillsammans med samhällets aktörer verka för ett inkluderande samhälle där ungdomars frågor beaktas. En viktig del i fältarnas uppdrag är att bygga tillitsfulla relationer till de barn och unga som riskerar att fara illa. Arbetet bygger på en nära samverkan med skolor, fritidsgårdar, polis och övriga socialtjänsten, med flera.

Rekryteringen av de nya tjänsterna är i slutskedet och de nya fältarna tillträder 1 juni 2024.

- Det är en ny verksamhet med nya medarbetare, självklart kommer det en period av implementering, justeringar och även sommarsemestrar innan verksamheten är i full drift. Under våren ska det ordnas med lokaler, fordon och andra resurser innan allt faller på plats, säger Martin Ek avslutande.

Fältare Västerviks kommun 2024

(från vänster): Elin Wiman, Agnes Hult och Fatos Durmishi. Saknas på bild gör Linnéa Stenberg-Johnsen (föräldraledig) samt två kommande rekryteringar.

Sidan senast granskad den 22 februari 2024