Pressmeddelande 2024-04-11: Ola Bokström Dagbro blir ny campuschef

2024-04-11

Ola Bokström Dagbro är namnet på Campus Västerviks blivande chef. I dag arbetar han som studierektor vid Linnéuniversitet. Ola Bokström Dagbro tillträder tjänsten som campuschef den 1 juni.

Ola Bokström Dagbro, 50 år, tar över rollen som campuschef, efter en rekryteringsprocess som startade i januari i år. Han arbetar i dag som studierektor vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Västerviks kommun har genomfört rekryteringen tillsammans med rekryteringsbyrån AS&B, som blev upphandlad för uppdraget. För beslutet att anställa Ola Bokström Dagbro står Pontus Lindblom, näringslivschef i Västerviks kommun.

Vi är oerhört glada över att kunna välkomna Ola Bokström Dagbro till Västerviks kommun och Campus Västervik. Han möter väl våra kompetenskrav och har bred erfarenhet av arbete inom högre utbildning, forskning och verksamhetsstöd, från Linnéuniversitetet och flera lärosäten. Han har dessutom ett gediget intresse för samverkan och för att leda och fortsätta utveckla vårt lokala campus, säger Pontus Lindblom.

”Samarbeten och partnerskap”

Ola Bokström Dagbro efterträder Jerry Engström, som har arbetat på Campus Västervik sedan starten 1997. Jerry Engström går i pension till sommaren. Ola Bokström Dagbro kommer att tillträda sin nya tjänst den 1 juni.

Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med de erfarna och kompetenta medarbetarna fortsätta utveckla verksamheten, våra samarbeten och partnerskap och ytterligare stärka Campus Västervik och därigenom även verka för Västerviks kommuns utveckling och tillväxt, säger Ola Bokström Dagbro. Att erbjuda studenterna en fantastisk studiemiljö, stöd och rådgivning och kontakt med arbetslivet är fortsatt av högsta prioritet.

I dag bor Ola Bokström Dagbro i Kalmar men siktet är inställt på att flytta till Västervik, när olika praktiska detaljer är lösta.

Många sökande till tjänsten

Tjänsten som campuschef lockade många sökande. Enligt Pontus Lindblom fanns bland dessa ett flertal starka kandidater att gå vidare med.  I processen tillämpades metoden kompetensbaserad rekrytering, en metod som Västerviks kommun har använt i alla rekryteringar sedan 2014. Kortfattat går den ut på att analysera behov och därefter formulera vilka kompetenser som krävs för tjänsten, i en kravspecifikation. Annonsering, urval, intervjufrågor och beslut grundar sig på de kraven.

Enighet kring beslutet

Urval av kandidater har skett löpande genom processens olika steg. Det vill säga efter att olika intervjuer, tester och referenstagningar har ägt rum. Slutligen beslutade Pontus Lindblom att han ville erbjuda tjänsten till Ola Bokström Dagbro och därefter genomfördes en förhandling med fackliga ombud. Under förhandlingen beslutades att samtliga parter var eniga om att Ola Bokström Dagbro skulle erbjudas tjänsten som campuschef.

Olika roller inom lärosäten

Innan Ola Bokström Dagbro blev studierektor vid Linnéuniversitetet arbetade han som senior projektledare för SPETS (Strategiska partnerskap för effektiv och transparent samverkan), som involverade 16 svenska lärosäten med stöd från Vinnova. Dessförinnan arbetade han vid Luleå tekniska universitet, i olika roller inom forskning, utbildning, samverkan och affärsutveckling. Han har en examen inom ekonomi, en doktorsexamen inom teknologi, lång och gedigen ledarerfarenhet och har genomfört ett antal olika kvalificerade ledarskapsutbildningar.

Som campuschef kommer Ola Bokström Dagbro att ingå i ledningsgruppen för enheten Näringsliv och kompetens (NoK) på Västerviks kommun. Enheten bytte namn den 1 januari och fick i samband med det en ny näringslivsavdelning. De andra verksamheterna inom enheten är Campus Västervik, Försörjningsstöd samt Arbetsmarknad och integration. Pontus Lindblom tillträdde som enhetschef den 15 januari.

Sidan senast granskad den 11 april 2024