Pressmeddelande 2023-11-01: Arkivens dag lördag 11 november med tema färg och form

2023-11-01

Arkivcentrum i Västervik arrangerar Arkivens dag med tema färg och form, lördag 11 november med guidade visningar i de autentiska källorna och föreläsning.

En dag om året bjuder Västerviks Arkivcentrum på Norra Vägen 9 i Västervik in allmänheten och massmedia till en visning av Västerviks kommunarkiv, Norra Kalmar läns föreningsarkiv och Västerviks Museums arkiv. I år arrangeras Arkivens dag lördag 11 november.

Årets evenemang invigs också på närliggande S:t Andreas kapell på Norra Vägen 11, där Västerviks kommuns kommunarkivarie Monica Klingberg hälsar välkommen och delar ut ett hederspris från klockan 10. Därefter föreläser Olof Nimhed, chef på Västerviks Museum, vid 10:30 och det bjuds på fika innan större delen av resterande program sker på Arkivcentrum från 11:30.

Kommunarkivarie Monica Klingberg vill gärna visa upp arkivets unika material för så många som möjligt:

Det är inte ofta som våra kommuninvånare får chansen att se arkivens autentiska källor med egna ögon, den som kommer på våra guidade visningar på Arkivens dag får se brev, bilder och handlingar och det är ett helt unikt material som vi visar upp, säger kommunarkivarie Monica Klingberg.

• Vad: Arkivens dag
  • När: Lördag 11 november
  • Tid: 10-14
  • Var: S:t Andreas kapell, Norra Vägen 11, Västervik (10:00-11:30) och Arkivcentrum, Norra Vägen 9, Västervik (11:30-14:00)

Välkommen!

Detaljerat program:

• 10.00: Öppnande och presentation av arkivens dag, utdelning av ett hederspris av Monica Klingberg, kommunarkivarie Västerviks Kommunarkiv, på S:t Andreas kapell, Norra Vägen 11, Västervik.
  • 10.30: Föreläsning av Olof Nimhed, museichef Västerviks Museum, på S:t Andreas kapell, Norra Vägen 11, Västervik.
  • 11:10: Fika, på S:t Andreas kapell, Norra Vägen 11, Västervik.
  • 11.30: Visning av Västerviks Kommunarkiv Monica Klingberg, kommunarkivarie och Åza Olofsdotter arkivassistent, på Västerviks Arkivcentrum, Norra Vägen 9, Västervik.
  • 12.10: Besök i forskar-/utbildningssal och försäljning av böcker Västerviks Museums produktion, på Västerviks Arkivcentrum, Norra Vägen 9, Västervik.
  • 12.30: Visning av Västerviks kommunarkiv av Monica Klingberg, kommunarkivarie och Åza Olofsdotter arkivassistent, på Västerviks Arkivcentrum, Norra Vägen 9, Västervik.
  • 13.10: Frågor till arkivinstitutionerna, på Västerviks Arkivcentrum, Norra Vägen 9, Västervik.
  • 13.40: Avslutande ord av kommunarkivarie Monica Klingberg, S:t Andreas kapell, Norra Vägen 11, Västervik.
Sidan senast granskad den 1 november 2023