Pressmeddelande 2024-03-01: Dags för Feriepraktik 2024

2024-03-01

Projektet Feriepraktik som genomförs av Västerviks kommun, med stöd av Tjustbygdens Sparbank, kommer även sommaren 2024 ge kommunens ungdomar en chans att prova på arbetlivet. Som feriepraktikant får ungdomarna chans att pröva på ett yrke som ger dig arbetslivserfarenhet, nya färdigheter och kontakter.

Feriepraktiken ger också arbetsgivare möjlighet att visa upp sin verksamhet och en chans att hitta framtida personal, vilket kan vara en god investering. Arbetsplatser som erbjuder ungdomar en chans att få prova på ett arbete och få en meningsfull och lärorik sommar – samt möjlighet att tjäna egna pengar – gör en stor samhällsnytta. Arbetsplatsen får inte bara en extra resurs i verksamheten, insatsen stödjer även hela samhällsutvecklingen i kommunen.

- 2023 kunde vi erbjuda platser till alla ungdomar som önskade. Detta tack vare stöd från sparbanksstiftelsen och alla de företag, kommunala verksamheter, föreningar och socialförvaltningen som öppnar upp sina verksamheter för att ta emot ungdomar, säger Cecilia Hanson samordnare på Praktikservice, Västerviks kommun.
- Årets insamling av platser är i full gång och vi hoppas att så många som möjligt kan och vill ta emot ungdomar. Vårt mål är att samla in sammanlagt 430 feriepraktikplatser.

Än är det inte för sent att anmäla sitt intresse för att ta emot en feriepraktikant i sommar, sista datum är 10 mars:
- Vi hoppas att fler arbetsgivare hör av sig, desto fler arbetsplatser desto bättre, så kontakta gärna Praktikservice för att få mer information, säger Cecilia Hanson och hon avslutar:
- 15 mars öppnar också anmälan för alla ungdomar som är intresserade av feriepraktik. Det finns platser inom många olika branscher och yrkesområden att välja på.

Som företagare står man för halva kostnaden av feriepraktikanten, Tjustbygdens Sparbank genom Sparbanksstiftelsen Tjustbygden, står för den andra halvan.
- Vår erfarenhet är att feriepraktiken ger unga en värdefull första inblick i arbetslivet och ger värdefulla kunskaper som man bär med sig hela livet, säger Lotti Jilsmo från Tjustbygdens Sparbank och hon fortsätter:
- Vi är stolta att vi kan göra det möjligt för fler unga att få feriepraktik hos bygdens företag. I bästa fall kan det bidra till att fler unga hittar ett yrke som de vill fortsätta med.

I år är målgruppen för feriepraktik ungdomar födda 2005, 2006 2007 och 2008, folkbokförda i Västerviks kommun. Anmälan för ungdomarna är öppen mellan den 15 och 31 mars.
För de arbetsplatser som kan och vill ta emot feriepraktikanter i sommar är den 10 mars sista anmälningsdagen.

Mer information finns här på kommunwebben: www.vastervik.se/feriepraktik

Sidan senast granskad den 1 mars 2024