Pressmeddelande 2023-01-23: KOKO Kommunkoreograf rivstartar 2023 med föreställning om framtiden för unga och filmpremiär under en och samma februarivecka

2023-01-23

Dansföreställningen Fictional adult om framtiden både för allmänheten och gymnasieelever 15 och 16 februari, samt premiär för dansfilmen FRAGMENT 18 februari, det är KOKO Kommunkoreografs tre första programpunkter denna vår.

KOKO Kommunkoreograf, det ettåriga dansprojekt som Västerviks kommun driver ihop med danskonsulenten på Byteatern – Kalmar länsteater och Kulturrådet, kommer att inleda projekttidens avslutande vår med mycket aktiviteter redan under februari månad.

Dansföreställning om framtiden med titeln Fictional adult ges vid två tillfällen på Bryggaren i Västervik, dels onsdag 15 februari och dels torsdag 16 februari. Den första föreställningen är öppen för allmänheten och den andra visas exklusivt för tredje årskursen på Västerviks Gymnasium. Vilket också är passande eftersom temat för föreställningen är vad som händer efter studenten, ungas inställning om framtiden och hur det känns när skolan inte längre är den trygga punkten.

- Fictional adult är en modern dansföreställning som kretsar kring studenten och utforskar övergången mellan ungdom och vuxen. Efter år av vetskap om framtiden står eleverna fria för världen, balanserar vikten av studentmössor på drömmande hjässor och famlar efter svar i dimmiga festlokaler. Ska vi ta över världen eller ta en fika? Allt kan hända. Inget kan hända, säger Gabriella Engdahl, som har uppdraget som KOKO Kommunkoreograf hos Västerviks kommun.

Föreställningen är koreograferad av kommunkoreograf Gabriella Engdahl. Tre professionella dansare – Matilda Bjärum, Adele Diridollou, Johannes Tenstam – repeterar just nu på Mejeriet och Bryggaren i Västervik.

Biljetter till dansföreställningen Fictional adult onsdag 15 februari 18.00 på Bryggaren i Västervik går att köpa på billetto.se.

Bara två dagar efter dansföreställningen är det dags för nästa stora händelse i KOKO Kommunkoreografåret: nämligen premiärvisningen av FRAGMENT – den dansfilm som Gabriella Engdahl har skapat ihop med nio lokala dansintresserade i åldrarna 9 till 72 under hösten 2022.

- Vi spelade in FRAGMENT i Lore Nynnells lada i Nygård utanför Gamleby och vi har premiäreventet på Tjust Bio i Gamleby lördag 18 februari klocka 15, säger Gabriella Engdahl, som avslutar:
- Det blir även samtal och intervjuer med deltagarna i filmen och någon form av livemusik. Vi kommer även att visa några andra dansfilmer vid det här tillfället.

Sidan senast granskad den 23 januari 2023