Pressmeddelande 2021-04-27: Förskolan Oden i Odensvi stängs resten av veckan på grund av personalbrist orsakad av coronaviruset

2021-04-27

Under tisdagen insjuknade samtlig personal på kommunala förskolan Oden i Odensvi i misstänkt covid-19. Därför har Västerviks kommuns barn- och utbildningschef Magnus Bengtsson beslutat att förskolan kommer att hålla stängt resten av veckan. För föräldrar med arbeten som räknas som samhällsviktiga erbjuds barnen ersättningsplatser på förskolan Backsippan i Blackstad och fritidshemmet på Åbyängsskolan i Gamleby.

Det är olyckligt när vi får in coronasmittan i en verksamhet och då gäller det att agera snabbt. Det gör vi nu för att vi dels inte har tillräckligt med personal, dels för att bryta eventuella kvarliggande smittkedjor tills verksamheten kan öppna igen nästa vecka, säger Magnus Bengtsson, barn- och utbildningschef på Västerviks kommun.

Barn som går på Oden med föräldrar som har så kallat samhällsviktiga arbeten erbjuds annan barnomsorg på förskolan Backsippan i Blackstad och på fritidshemmet på Åbyängsskolan i Gamleby för skolbarn som har fritids på Oden. Västerviks kommun räknar med att förskolan kan öppna igen måndag 3 maj. Alla berörda vårdnadshavare har kontaktats under tisdagseftermiddagen.

Vi har förståelse för att det här beskedet kan ställa till det för familjer i och runt Odensvi, men tyvärr har vi inte någon möjlighet att agera på något annat sätt i den här situationen, säger Christine Andersson, verksamhetschef för Västerviks kommuns förskolor. Hon säger även avslutande:
Pandemin är inne i ett intensivt skede i vår kommun just nu och jag vill vädja till alla i hela kommunen att hörsamma de utökade och preciserade nya lokala rekommendationerna som skickades ut under måndagen. Vi måste gemensamt vända utvecklingen genom att helt undvika sociala kontakter och hålla avstånd till varandra.

Sidan senast granskad den 27 april 2021