Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Rekryteringscenter

Rekryteringscenter är en del av HR och kommunikation. Vi hjälper hela organisationen i frågor om rekrytering. Vi arbetar enligt en metod som kallas kompetensbaserad rekrytering. 

Vad hjälper rekryteringscenter till med?

Rekrytering av chefer

Rekryteringscenter samordnar processen vid alla rekryteringar av chefer i Västerviks kommun. Centret leder analysen av mål, behov och krav för tjänsten. Vi planerar processen tillsammans med dig som rekryterande chef.

Övriga rekryteringar

Rekryteringscenter hjälper till med:

  • Material för analys av behov och krav.
  • Publicerar annonser.
  • Mallar med intervjufrågor.
  • Mallar med frågor till referenter.
  • Ger förslag på arbetsprover när det är aktuellt.
  • Ger råd och stöd i processen.

Om du vill ha hjälp med andra delar i processen kan rekryteringscenter hjälpa till i mån av tid.

Så här gör du när du ska rekrytera: 

När du ska tillsätta en ledig tjänst skickar du information till rekryteringscenter genom Jobposition. Jobpostion är vårt rekryteringssystem. Länk till systemet hittar du under relaterade länkar. 

  1. Logga in i Jobposition. Ditt användarnamn är din e-postadress. Ditt lösenord har du valt själv när du loggade in första gången. Saknar du uppgifter för inloggning kan du istället registrera ett ärende i serviceportalen så får du hjälp av HR direkt. 
  2. Klicka på "Rekrytering" och välj "Skapa ny". Fyll i aktuella uppgifter och spara. Fyll i uppgifter även på nästa sida du kommer till. Klicka på "Gå vidare i rekryteringen".
  3. Ärendet skickas nu till rekryteringscenter och en HR-specialist kontaktar dig. 

Kompetensbaserad rekrytering

I Västerviks kommun arbetar vi sedan 2014 med kompetensbaserad rekrytering som metod i alla våra rekryteringar. Metoden innebär att vi först gör en analys av verksamhetens mål och behov. Det kallas att göra en behovsanalys. Här beskrivs också arbetsuppgifterna i tjänsten. Sedan tar vi fram vilka kompetenser som krävs för tjänsten. Det kallas för en kravspecifikation. Kravspecifikationen styr sedan alla steg i rekryteringen. Annonsering, urval, intervjufrågor och beslut grundar sig på de kraven vi har ställt upp för tjänsten.

Rekryteringsprocess

Här beskrivs grundmodellen för rekrytering i Västerviks kommun.

Behovsanalys

Vid analysen av behoven börjar vi med att gå igenom vilka mål verksamheten och befattningshavaren arbetar mot. Sedan anges vilka arbetsuppgifter som ingår i rollen.  

Kravspecifikation

Vid arbetet med att ta fram kraven för tjänsten går vi igenom alla de krav och kompetenser som vi behöver ställa på tjänsten för att personen vi anställer ska kunna utföra de uppgifter som ingår i rollen.

Annonsering

Texten i annonsen formuleras utifrån de mål, behov, arbetsuppgifter och krav som vi har satt upp för tjänsten. Rekryteringscenter publicerar alla annonser. Vi kan även hjälpa till att formulera annonser. Västerviks Kommun annonserar alla tjänster på kommunens hemsida och på arbetsförmedlingens platsbank.

Urval intervju

Urval görs utifrån de uppsatta kraven. De kandidater som bäst uppfyller kraven går vidare i rekryteringsprocessen.

Intervju

Vid alla intervjuer används kompetensbaserad intervjuteknik. Det är en strukturerad intervju där alla kandidater får samma förutsättningar. 

Referenstagning

Vi kan ta referenser på flera kandidater eller bara på en slutkandidat. Referenser har låg validitet. Det innebär att vi inte ska lägga för stor vikt vid referenserna. Men en del information är viktig att få via referenser. Till exempel information om frånvaro och förmåga att passa tider. 

Registerkontroll, kontroll av betyg/legitimation

Den sökande ska visa betyg och eventuella andra intyg. En kopia ska sparas i personalakten. För vissa tjänster inom kommunen krävs också att den sökande visar ett registerutdrag. 

Beslut om anställning

När vi utvärderar vilken kandidat som bäst uppfyller kraven för tjänsten kan vi använda en matris. Där finns alla krav för tjänsten med. Varje kandidat bedöms från en skala ett till tre hur väl de når upp till kraven. Det behöver inte vara den kandidat som får högst poäng som är mest lämplig för tjänsten. Vi måste ta hänsyn till vilka krav som är mest viktiga för tjänsten. Vissa kompetenser kan också utvecklas genom att vi erbjuder utbildning.

Information och förhandling MBL

Vid anställning av chefer ska vi informera och förhandla med fackliga företrädare innan beslut om anställning.

Återkoppling till sökande

Alla sökande till en tjänst ska få ett svar om att tjänsten är tillsatt. De sökande som vi har träffat på intervju ska få besked via telefon om vi inte kommit överens om något annat. De sökande som inte har varit på intervju ska få e-post om att tjänsten är tillsatt.

Du som chef skickar ett e-post till rekryteringscenter med information om vem som fått tjänsten. Du informerar också om vilka övriga sökande som fått svar via telefon och som därför inte ska ha e-postsvar.

Processen kan kompletteras med fler steg, till exempel arbetsprover och tester. Vid rekryteringar av chefer ingår alltid tester.

Personlighets- och begåvningstest

Vid rekrytering av chefer ska tester som visar personlighet och kapacitet ingå som en del i processen. Testerna genomförs av en HR-specialist som är utbildad hos leverantören av testet.

Arbetsprov

Om arbetsprover ska användas i en rekrytering kan rekryteringscenter hjälpa till med utformningen av provet. Det är viktigt att syftet med arbetsprovet är klart innan genomförandet och att vi säkerställer att alla kandidater får samma förutsättningar att lyckas. Förslag på arbetsprover hittar du i Jobposition under rubriken "stöddokument".

Sidan senast granskad den 26 juli 2018