Pressmeddelande 2021-03-19: Kommunen skjuter upp fakturering av uteserveringar till efter sommaren

2021-03-19

För att stötta den utsatta restaurangbranschen i kommunen kommer inga fakturor för uteserveringar att skickas ut för markupplåtelseavgiften förrän efter sommarsäsongen. Detta beslut togs av kommunstyrelsens förvaltningsledning idag.

Vi hoppas med det kunna lugna de som har akut likviditetsbrist nu inför turistsäsongen, säger Ulf Kullin, näringslivschef.

Att ha gäster utomhus är bra och ger krögare fler möjligheter att följa råd och restriktioner kopplade till Coronaläget. Vi har sedan tidigare möjliggjort större uteserveringar just med anledning av Corona och vi fortsätter att titta på aktiviteter som underlättar och stöttar. Vi hoppas kunna återkomma till det längre fram, säger Ulf Kullin.

Just nu är fokus på att restaurangerna ska kunna få i gång uteserveringarna så fort som möjligt samt att kunna förbereda sig inför sommarsäsongen som vi alla sätter förhoppningar till, avslutar Ulf Kullin.

Sidan senast granskad den 19 mars 2021