Pressmeddelande 2021-01-22: Kommunen öppnar för ungdomsidrott, kulturskola och vissa fritidsgårdsaktiviteter inomhus efter nya rekommendationer

2021-01-22

Under fredagen fattade Västerviks kommuns krisledningsnämnds ordförande ett antal beslut om att öppna upp kommunala lokaler inomhus för idrott, simträning, kulturskoleverksamhet och viss annan verksamhet inom fritidsgårdarna. Beslutet kom efter att regeringen och Folkhälsomyndigheten under torsdagen rekommenderade landets kommuner om att öppna upp för barn och ungdomar födda 2005 och senares idrottande och kulturutövande.

En förutsättning för att olika aktiviteter ska kunna komma igång efter en dryg månads stängning är att alla verksamheter säkerställer att gällande lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 följs. Exempelvis förordas ombyte och dusch hemma och att resor och passager inte sker med trängsel, utan på egen hand.

Bland de nyheter som nu tillkommit är att exempelvis alla omklädningsrum och hallar har maxgräns för antal besökare samtidigt, baserat på den två veckor gamla pandemilagens begränsningsförordnings beräkningsmetod för samtidiga besökare. Enkelt uttryckt ska varje besökare ha tio lediga kvadratmeters golvyta för sig själv även i ett omklädningsrum, om det inte gäller skolverksamhet.

Jag är väldigt glad över att vi har kunnat fatta detta beslut nu, säger Västerviks kommundirektör Anders Björlin, som fortsätter:
Det är viktigt för folkhälsan att våra barn och ungdomar kan röra på sig och fortsätta att ha aktiva liv på fritiden. Och det är självklart lika viktigt att det sker på ett smittsäkert sätt i våra lokaler.

Det har kommit många rapporter från idrottsrörelsen om att föreningar är oroliga över att de ska tappa barn och ungdomar på grund av att det blivit en lång paus i verksamheten. Jag hoppas verkligen att vi kan motverka det genom att anstränga oss för att få igång inomhusidrotten på ett smittsäkert sätt nu för de som är födda 2005 och senare, säger Västerviks kommuns idrotts- och fritidsstrateg Anders Östlund, som fortsätter:
Jag uppmanar föreningar att höra av sig till kommunens lokalbokning för att säkerställa att de har kvar de tider som fanns före nedstängningen. Och att alla måste följa de gränser för max antal besökare som nu kommer att anslås i enlighet med nya pandemilagens begränsning, säger Anders Östlund avslutande.

I praktiken innebär beslutet följande från och med 25 januari 2021:

• Idrottsanläggningar kan hålla öppet för tränings- och fritidsverksamhet utomhus för personer födda 2004 eller tidigare, för all verksamhet inom- och utomhus för barn födda 2005 eller senare samt för yrkesmässig idrott. Alla skolor kan bedriva ordinarie undervisning och profiler i den egna skolans gymnastiksal eller i de gymnastikhallar som skolan normalt bedriver sina idrottslektioner i. Västerviks Gymnasiums hockeyprofils ishockeyutbildning kan utföras på rink i ishallen.
  • Badhus är stängda för allmänheten, med undantag för medicinskt motiverad träning, simundervisning och föreningsdriven träning för barn födda 2005 eller senare.
  • Bibliotek är stängda som mötesplatser och hålls enbart öppna för utlåning av böcker och andra medier.
  • Muséer, konsthallar och annan besöksverksamhet är stängda.
  • Skolrestauranger håller öppet med anpassningar. Servering för allmänhet stängs.
  • Öppna förskolor kan med vissa begränsningar ha verksamhet.
  • Fritidsgårdar kan med vissa begränsningar ha verksamhet för barn födda 2005 eller senare, samt digitala aktiviteter och utomhusaktiviteter även för personer födda 2004 eller tidigare.
  • Kulturskolan kan ha verksamhet för barn födda 2005 eller senare, samt digitala aktiviteter och utomhusaktiviteter även för personer födda 2004 eller tidigare.
  • Vuxenskola/kunskapsnav et cetera genomför endast digital verksamhet.
  • Mötesplatser för seniorer genomför endast digital verksamhet.
Sidan senast granskad den 22 januari 2021