Pressmeddelande 2021-05-03: Förskolan Björken hålls stängd ytterligare två dagar

2021-05-03

Under torsdagen förra veckan tvingades Västerviks kommun stänga förskolan Björken i Västervik på grund av covid-19. Nu har beslut fattats om att förskolan behöver hållas stängd ytterligare två dagar, tisdag och onsdag 4 och 5 maj. För föräldrar med arbeten som räknas som samhällsviktiga erbjuds fortfarande barnen ersättningsomsorg i samma lokaler.

Efter ännu en kontakt med smittskyddet har nu Västerviks kommuns barn- och utbildningschef Magnus Bengtsson fattat ett nytt beslut om att Björken behöver hållas stängd även tisdag och onsdag 4 och 5 maj. Det saknas fortfarande några testresultat i den smittspårning som genomfördes vid stängningen förra veckan och för att det fortsatt finns personalbrist orsakad av covid-19.

Vi planerar för att öppna upp Björken på torsdag 6 maj, säger Magnus Bengtsson, barn- och utbildningschef på Västerviks kommun.

Barn som går på Björken med föräldrar som har så kallat samhällsviktiga arbeten erbjuds fortsatt annan barnomsorg i samma lokaler. Alla berörda vårdnadshavare har kontaktats om fortsatta stängningen 4-5 maj under måndagen.

Vi förstår att det inte är enkelt att hantera för drabbade familjer men hoppas också på förståelse för att det är svårt att lösa den här situationen när coronapandemin pågår och de regelverk som finns för testning och smittspårning för arbetsplatserna nu, säger Christine Andersson, verksamhetschef för Västerviks kommuns förskolor.

Sidan senast granskad den 3 maj 2021