Näringsliv och kompetens

I enheten ingår:

Näringslivsavdelningen

Arbetar för att främja företagande i vår kommun och för en växande arbetsmarknad. Arbetet utförs tillsammans med våra samverkanspartners och andra enheter inom kommunen.

Campus Västervik

Arbetar mot näringsliv, organisationer och individer med att stärka kompetens hos vuxna. Det genom att:

• Bedriva utbildning på högskolenivå
  • Analys av den lokala arbetsmarknadens behov
  • Forskning och utbildningsverksamhet (FoU)
  • Studie- och karriärvägledning

Arbetsmarknad

Stöttar personer som står utanför arbetsmarknaden med insatser för att komma vidare mot arbete och studier, eller ge råd och stöd för att hitta möjligheter till egen försörjning. Arbetar med teoretiska och praktiska aktiviteter eller insatser genom:

• Knutpunkten
  • Återbruket
  • Praktikservice
  • Arbetslivskonsulenter

Integrationsgruppen ingår i Arbetsmarknad och har, tillsammans med Arbetsförmedlingen, ansvar för introduktion av personer som fått uppehållstillstånd av asylskäl med placering i vår kommun. Introduktionen omfattar bland annat:

• Samhällsinformation
  • Hjälp med bostad
  • Barnomsorg

Försörjningsstöd

Kan ge ekonomiskt bistånd till de som har behov och uppfyller särskilda villkor. Är direkt kopplat till aktiviteter med syfte att individen ska bli självförsörjande.

Sidan senast granskad den 12 januari 2024