Underrättelse om antagande av detaljplan för Sågen 9 och 10 samt del av Västervik 4:28 och 4:34

Planärende

Antagande

Detaljplan

Syfte

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för industri, verksamheter med begränsad omgivningspåverkan, kontor och småbåtshamn. Därtill att säkerställa befintligt industrispår samt befintlig pumpstation. Syftet är utöver det att öka allmänhetens tillgänglighet till strandkanten och att på sikt möjliggöra för en gång- och cykelväg längs vattnet från Västerviks centrum och söderut. Vidare är syftet att möjliggöra en ny tillfart till värmeverket som ligger nordväst om planområdet.Gestaltningen av området är viktig då det syns väl från vattnet och Lucernavägen. Tillkommande bebyggelse ska ha en hög arkitektonisk kvalitet och det är viktigt att byggnaderna som möter vattnet och Lucernavägen inte är allt för höga. Inom de allmänna ytorna (park och natur) är det viktigt att få in grönska. Inom kvartersmarken ställs krav på att marken ska ha gröna genomsläppliga ytor för att säkerställa dagvattenhanteringen. En högre andel gröna ytor inom kvartersmark kan också bidra positivt till områdets gestaltning.

Område

Planområdet är beläget cirka två kilometer sydost om Västerviks centrum. Området är en del av ett befintligt industriområde som ligger längs med Skeppsbrofjärden. Inom industriområdet finns småbåtshamn, kommunalt värmeverk samt båtrelaterade industriverksamheter. Planområdet avgränsas av Lucernavägen i sydost.

Planförfarande

Planprocessen handläggs med ett standardförfarande enligt kap. 5 plan- och bygglagen (2010:900). Planuppdrag gavs 2021-04-12, KS § 129.

Överensstämmelse med översiktsplan

Detaljplanen överensstämmer med översiktsplanens intentioner.

Strandskydd

Strandskyddet avses upphävas inom delar av planområdet.

Tid för att lämna synpunkter

Från den 14 december 2023 till 05 januari 2024

Information om vad den som vill överklaga beslutet att anta detaljplanen måste göra finns på kommunens hemsida: Överklaga beslut om att anta en detaljplan

Beslutet om antagande och protokollsutdrag finns på kommunens hemsida:

Länk till protokoll och beslut, kommunstyrelsen 11/12

Planhandlingar