Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Hamnen

 

Vid Skeppsbron har mängder med varor lossats och lastats genom åren och ofta fanns stora upplag av gods som väntade på att fraktas vidare. Här låg timmertravar och virkesupplag bredvid lådor och tunnor fyllda med olika varor. Vid 1900-talets början anlades ett stickspår för järnvägen ned till Skeppsbron vilket underlättade transporter från land till båt. Varorna lyftes på med kran eller mankraft.

Med ångfartygen kom nya förutsättningar. Man kunde lasta mer gods men behövde hjälp med lastning och lossning. I landets hamnar etablerade sig stuveriföretag som utförde detta och annan godshantering.

En känd Västerviksföretagare i sammanhanget var Knut Sjögren, en omtalat driftig man.  Med det egna företaget AB Knut Sjögren arbetade han för att utvidga linjesjöfarten. Han var bland annat ombud för SVEA-bolagets in- och utrikeslinje. Han bedrev en betydande fraktverksamhet och grundade Westerviks Stufveri AB i början av 1900-talet.

Intill kajen fanns magasin för lagring. Efter att Stora Varvet avvecklats 1917 övertogs också många av varvets byggnader av grosshandlare och industribolag och Skeppsbrokajen växte mot Barlastudden i söder. År 1933 byggdes Lantmännens spannmålssilo, idag riven och ersatt med lägenhetsbebyggelse och några decennier senare anlades ett kolupplag för Tjust Bränsle AB. På 1960-talet uppförde Västerviks Fiskförsäljningsförening en packningscentral och fiskförädling på Barlastudden och på 1970-talet startade Västerviks Marina sin verksamhet här intill.

Sidan senast granskad den 7 augusti 2024