Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Rederierna

Rederi Ragne

Genom århundradena har det funnits många rederier i Västervik med omnejd. Vissa startade rederi med bara ett fartyg, andra med betydligt fler. Ett av de mer kända rederierna med kopplingar till Skeppsbroområdet var Rederi AB Ragne som grundades 1938 av Ragnar Nilsson och hans hustru Signe. Rederiets kontor var beläget på Strömsgatan 1 i Västervik, i hörnet mot Lilla Strömmen strax ovanför Skeppsbrokajen.

Många minns fortfarande Rederi Ragnes lokaler och den eldsvåda som utbröt i fastigheten i maj 1963. Elden blev explosionsartad och huset övertändes på några minuter. Ragnar, Signe och deras hembiträde kom välbehållna ur huset men hem och kontor ödelades i branden. Många frivilliga kom och hjälpte till att bära ut bohaget ur de närliggande fastigheterna dit branden riskerade att spridas och man fick kalla in förstärkning från Gamleby och Gunnebo brandkårer. Släckningsarbetet blev mödosamt. En brandbil brandskadades och några av brandmännen fick brännskador i händerna, men så småningom var branden under kontroll. Ett nytt modernare hus i tegel uppfördes några år senare och finns fortfarande kvar vid korsningen Slottsholmsvägen-Strandvägen.

Rederi Ragne satsade tidigt på kusttankertrafik, men även trafik genom Svenska Chicago Linjen (SCL) från Östersjön över Atlanten till Great Lakes i USA tillsammans med And. Smith Rederi AB. Från 1940-talets slut och framåt kördes trafik med flera fartyg och tankers som M/S Signeborg, M/T Sira, M/S Ragneborg, M/S Fredborg, M/S Fredrik Ragne, M/S Marieborg. M/S Birgit Ragne, M/S Maj Ragne och M/S Sig Ragne. Bolagets största fartyg, Björn Ragne, beställdes från Kockums varv 1965. Vid mitten av 1970-talet nysatsade man också med trafik mellan Göteborg och Travemünde och för detta byggdes M/S Prinsessan Birgitta, som kunde ta ombord 1200 passagerare och några hundra bilar och lastbilar. Eftersom Rederi AB Ragne var huvudredare blev officiell Västervik hemmahamn.

Som så många andra rederier hade Ragne svårt att klara kostnaderna och 1979 hade man tvingats sälja av alla sina fartyg. Rederiet återuppstod en kort tid under 1980-talet, men 1984 var Ragnebolagens tid definitivt förbi.

Sidan senast granskad den 7 augusti 2024