Information om kostnadsutredningen
Västerviks kommun utreder kostnaderna för förskolan och grundskolan inklusive fritidsverksamheten. Syftet är att undersöka hur vi ska använda skattepengarna så effektivt som möjligt med bibehållen kvalitet.
Vi betalar cirka 50 miljoner kronor mer för skolan i Västervik jämfört med vad kommuner med liknande förutsättningar gör. Samtidigt har vi en låg kommunalskatt. Valet står mellan att i framtiden acceptera fortsatta höga kostnader eller kostnadsökningar som då måste finansieras av andra verksamheter eller genom höjd skatt, eller att slå ihop vissa enheter för att få en mer kostnadseffektiv och långsiktigt hållbar struktur.
Vi har anlitat en oberoende extern utredare, PWC, som har presenterat en lista med strukturförändringar. Våra styrande politiker ska nu gå igenom utredningen och besluta om hur och vad som skulle kunna genomföras. Det politiska arbetet kommer pågå under hela våren och i det arbetet ingår även att presentera en tidsplan för eventuella förändringar.
Här på vår hemsida kan du läsa mer om kostnadsutredningen. Har du frågor så kan du kontakta oss via vår växel, e-post eller på vår sida på Facebook.
Relaterade länkar
Pressmeddelande om kostnadsutredningen
Västerviks kommuns budget för 2020
Kommunfullmäktiges extra sammanträde 20190826 med beslut om budget 2020
Relaterat dokument
PWC:s kostnadsutredning om strukturkostnaden i grundskolor och förskolor 20200304 (pdf 2,1 MB)
Vanliga frågor och svar
Här kommer vi fylla på med vanliga frågor om PWC:s kostnadsutredning efter hand.
-
Har Västerviks kommun bestämt att spara 50 miljoner på barn- och utbildningsförvaltningens verksamhet?
Nej. Kommunfullmäktige har begärt att förvaltningen ska ta fram en plan för hur man ska nå ner till strukturkostnaden för en jämförbar kommun. Vad den planen innehåller och vilka beslut som nu fattas är upp till politikerna.
-
Kommer Västerviks kommun att lägga ner skolor och förskolor?
Det är för tidigt att svara på men förslaget från PWC innehåller förslag om nedläggningar av flera skolor och förskolor. Om den politiska behandlingen beslutar att gå vidare med något av förslagen i kostnadsutredningen så kommer varje enskild förändring att utredas noggrant och föregås av konsekvensbeskrivningar.
-
Vad är alternativet till att lägga ner skolor och förskolor?
Att i så fall acceptera att Västerviks kommuns skolor och förskolor har strukturellt högre kostnader än jämförbara kommuner och samtidigt fortsätta acceptera att resurser tas ifrån pedagogisk verksamhet och läggs på högre strukturkostnader som uppstår när man har för många små skolenheter. Eller att endera låta andra kommunala verksamheter betala den extrakostnad som uppstår, alternativt att höja skatten med motsvarande summa.
-
Finns nedläggning av skolor och förskolor som förslag i utredningen från PWC?
Ja. PWC:s rapport handlar till största delen om att det går att spara pengar genom att lägga ner ett antal skolor och förskolor. Nu är det upp till kommunens politiker att avgöra om de vill arbeta vidare med något eller några av förslagen i rapporten.
-
Ligger de skolorna och förskolorna som PWC föreslår bör läggas ner på landsbygden eller i centralorten?
Både och.
-
Kommer någon skola att läggas ner redan 2020?
Med all säkerhet inte. Det är för tidigt att svara på hur den politiska behandlingen av kostnadsutredningen kommer att gå till i detalj ännu, men innan beslut om nedläggning av någon skola eller förskola kommer att fattas ska självklart kommunen föra dialog med samtliga inblandade – inklusive personal, föräldrar och andra – i god tid före det slutgiltiga beslutet fattas. Och sådant arbete tar tid.
Om den politiska behandlingen beslutar att gå vidare med något av förslagen i kostnadsutredningen så kommer varje enskild förändring att utredas noggrant, med olika former av konsekvensbeskrivningar.
-
Vad är det framför allt som kostnadsutredningen siktar på att sänka kostnader för?
För att nå den efterfrågade strukturkostnaden är kommunens minsta skolor och förskolor för små. Ersättningsplatser i större skolor och förskolor bör inte generera lika höga kostnader per barn och det är den typen av besparingar som kostnadsutredningen siktar på att ge förslag till.
-
Går det att nå önskad strukturkostnad genom att enbart lägga ner skolor och förskolor på landsbygden eller enbart lägga ner skolor och förskolor i centralorten?
PWC:s kostnadsberäkning bygger på antaganden som påverkar samtliga skolor och förskolor i hela kommunen, inklusive de i Västervik, därför är det inte helt enkelt att svara ja eller nej på den frågan.
Däremot har faktiskt inte PWC nått ända fram till efterfrågad strukturkostnad på minskat 50 miljoner kronor i sin utredning. Man hittar kostnadsbesparingar på 37,2 miljoner kronor på detta sätt som alltså inbegriper skolor och förskolor både i Västervik och i de mindre tätorterna. Längre kommer inte PWC.
-
Finns det andra alternativ som man kan använda för att nå önskad strukturkostnad än att lägga ner skolor och förskolor?
Enligt PWC:s kostnadsutredning föreslår man att ta bort många andra av barn- och utbildningsförvaltningens kostnader för exempelvis föräldrastöd, fritidsklubbar, omsorg på obekväm arbetstid och minska på annat som inte är lagstadgade skyldigheter som exempelvis förskolornas öppettider. Men PWC kommer inte ända fram till minskade strukturkostnader på 50 miljoner kronor i sin rapport, utan hamnar på -37,2 miljoner kronor.
-
Kan man nå strukturkostnaden med besparing på 50 miljoner kronor genom att enbart lägga ner skolor och förskolor?
Nej, enligt kostnadsberäkningen från PWC krävs flera andra åtgärder också, bland annat nedläggning av dagbarnverksamhet, begränsa öppettiderna på förskolor, lägga ner omsorg på obekväm arbetstid, lägga ner föräldrastöd, lägga ner fritidsklubbarna på grundskolorna, lägga ner den pedagogiska fritidsverksamheten på landsbygden.
Dessutom föreslås minskad lärartäthet och minskat antal pedagoger på förskolorna, samt minskat antal elevassistenter för att nå ända fram till efterfrågad summa 50 miljoner.
-
Varför föreslår man att lägga ner dagbarnverksamheten?
PWC har siktat på att räkna hem hela den efterfrågade summan 50 miljoner och då helt enkelt arbetat efter att spara allt som det inte finns lagkrav att kommunen ska arbeta med.
Dagbarnverksamheten finns inget sådant lagkrav för och den innebär en kostnad för kommunen, därför föreslås den tas bort av PWC.
-
Varför föreslår man att lägga ner omsorg på obekväm arbetstid (nattis)?
PWC har siktat på att räkna hem hela den efterfrågade summan 50 miljoner och då helt enkelt arbetat efter att spara allt som det inte finns lagkrav att kommunen ska arbeta med.
Omsorg på obekväm arbetstid finns inget sådant lagkrav för och den innebär en kostnad för kommunen, därför föreslås den tas bort av PWC.
-
Varför föreslår man att lägga ner föräldrastöd?
PWC har siktat på att räkna hem hela den efterfrågade summan 50 miljoner och då helt enkelt arbetat efter att spara allt som det finns inte lagkrav att kommunen ska arbeta med.
Föräldrastöd finns inget sådant lagkrav för och den innebär en kostnad för kommunen, därför föreslås den tas bort av PWC.
-
Varför föreslår man att minska förskolornas öppettider?
PWC har siktat på att räkna hem hela den efterfrågade summan 50 miljoner och då helt enkelt arbetat efter att spara allt som det finns inte lagkrav att kommunen ska arbeta med.
Det finns inget lagkrav som säger när förskolorna ska öppna och stänga och långa öppettider innebär en kostnad för kommunen, därför föreslås öppettiderna minskas av PWC.
-
Varför föreslår man att lägga ner fritidsklubbarna?
Här kan inte PWC hitta några kostnadsskäl som säger att de behöver stänga (troligen åtminstone delvis beroende på hur fritidsklubbarnas kostnader bokförs), men eftersom de inte finns på alla skolor och det inte finns lagkrav på att det ska finnas så föreslår PWC att de tas bort av likvärdighetsskäl.
-
Är det säkert att det är billigare för kommunen totalt sett att göra som PWC föreslår i utredningen, exempelvis när det gäller samhällsutveckling i olika tätorter och när det gäller möjligheterna att locka inflyttare till alla tätorter?
Den typen av analyser har inte ingått det uppdrag som barn- och utbildningsförvaltningen har fått från kommunfullmäktige. Däremot kan självklart kommunstyrelse och kommunfullmäktige ta den typen av hänsyn om man också beräknar att den typen av effekter kan motivera högre kostnader inom barn- och utbildningsförvaltningen.
-
Riskerar kommunen att elevernas resultat kommer att vända nedåt igen efter att ha gått upp under de senaste åren om man genomför de föreslagna förändringarna?
Kostnadsutredningens syfte är att möjliggöra att så mycket som möjligt av de pengar som spenderas i kommunens skolor och förskolor ska gå till pedagogisk verksamhet istället för till högre strukturkostnader.
Långsiktigt bör man se det här förslaget som ett sätt att säkra utbildningskvaliteten i kommunen genom att se till att skattepengarna går till pedagogik i lika stor utsträckning som i andra jämförbara kommuner.
-
Varför har uppdraget utförts av revisionsfirman PWC?
Barn- och utbildningsförvaltningen har inte resurser att göra en så stor och komplex utredning med befintlig personal.
-
Hur mycket kostade uppdraget att anlita PWC till detta?
Aktuella siffror säger att uppdraget kommer att kosta 460.000 kronor.
Pengarna kommer inte att tas från barn- och utbildningsförvaltningen, utan betalas av kommunstyrelsens förvaltning med ett konto för koncerngemensamma insatser.
-
Hur genomfördes upphandlingen av uppdraget till PWC?
PWC fanns redan upphandlade som leverantör i ett ramavtal och detta uppdrag är ett avrop från det ramavtalet.
-
Är det inte ologiskt att dra på sig konsultkostnader för en fråga som handlar om framtida kostnadsbesparingar?
Nej Västerviks kommun tycker inte det. Alternativet till att köpa in den här tjänsten hade varit att endera utföra något av de ordinarie uppdragen som centrala förvaltningen ansvarar för på ett sämre sätt eller att anställa fler personer till förvaltningen. Förutom att det inte är säkert att det sistnämnda hade blivit billigare så är det inte heller säkert att uppdraget hade kunnat utföras med samma kvalitet.
Det är för övrigt kommunstyrelsens förvaltning som bekostar kostnadsutredningen med medel för koncerngemensamma insatser.
-
Varför ska alltid kommunen spara på skola och förskola? Finns det inga andra verksamheter som kan spara pengar?
Detta är inte ett sparuppdrag för att spara pengar, vilka som helst, inom skolan och förskolan. Det är inte ens ett sparuppdrag.
Detta är en uppdrag riktat specifikt på att ta fram en plan för hur man kan sänka de högre kostnader som uppstår i just vår kommuns sammansättning av skolor och förskolor, beroende framför allt på de storlekar som skolorna och förskolorna har. Dessa ibland högre strukturkostnader gör att kommunen på lång sikt kommer att få svårt att klara av sitt välfärdsuppdrag med utbildning och omsorg som tillhör kommunens huvuduppgifter.
-
Vad händer nu med PWC:s kostnadsutredning?
Barn- och utbildningsnämnden kommer att få en redogörelse om utredningen under vecka 10.
Exakt vad som händer sedan är svårt att svara på när utredningen precis kommit till kommunen, mer än att kostnadsutredningen framöver kommer att skickas till kommunfullmäktige som svar på det uppdrag som KF gav vid budgetbeslutet i augusti 2019.
-
Finns ett politiskt stöd för att genomföra förslagen i PWC:s kostnadsutredning?
Det är för tidigt att svara på ännu. Det är dock politikerna i kommunfullmäktige som har beslutat att utredningen ska tas fram och nu måste politikerna själva avgöra hur de ställer sig till kostnadsutredningens innehåll.
-
Hur arbetar kommunen med den oro som den här typen av förslag skapar på de skolor och förskolor som föreslås att läggas ner?
Västerviks kommun arbetar med kommunikation internt bland personal, externt till medborgare och föräldrar genom att se till att all information publiceras och är enkel att hitta. Detta för att förhindra ryktesspridning av felaktiga eller otydliga fakta. Den här uppställningen av frågor och svar är ett exempel på de klarläggande kommunikationsinsatser som kommunen gör för att alla ska kunna hitta snabba svar på frågor om kostnadsutredningen.
Som arbetsgivare kommer kommunen självklart att sköta alla åtaganden om dialog och medbestämmande som krävs av en arbetsgivare. Alla större förändringar kommer att utredas i detalj var och en för sig.
För föräldrar och vårdnadsgivare kommer kommunen att föra dialog via kommunens Facebooksida där man kan ställa frågor och få svar från kommunen.
Barnperspektivet kommer att finnas i centrum av beslutsgången och elever ska inte behöva riskera att drabbas av någon onödig oro i denna process om man håller sig till presenterade fakta om vad som är förslag och beslut och vad som kommer däremellan.
Länk till Västerviks kommuns Facebooksidas inlägg om kostnadsutredningen
-
Hur säkerställer Västerviks kommun att det lagstadgade barnperspektivet i barnkonventionen tillgodoses i denna process?
Västerviks kommun arbetar med checklistor för att säkerställa att barnperspektivet tillgodoses i beslut om förändringar som påverkar barn. Barnperspektivet kommer att finnas i centrum av beslutsgången för hela denna frågas hantering.
Elever ska inte behöva riskera att drabbas av någon onödig oro i denna process om man håller sig till fakta om vad som är presenterat i form av PWC:s kostnadsutredning, politiska förslag som ännu inte lämnats och politiska beslut som ännu inte fattats, samt vad som kommer däremellan.
-
Hur är kostnaden som visar att Västerviks kommuns förskolor och grundskolor har 50 miljoner högre strukturkostnad än en jämförbar kommun beräknad?
Det är en ganska komplex beräkning som inte Västerviks kommun riktigt kan redogöra för, men som tar hänsyn till diverse faktorer om kommunens demografi, geografi och andra förutsättningar. Strukturkostnaden är vedertagen bland landets kommuner som jämförande siffra i olika jämförelser som kommer från Sveriges kommuner och regioner SKR och Statistiska Centralbyrån SCB. Frågan bör ställas till dem.
-
Vad betyder referenskostnad och strukturkostnad?
Strukturkostnaden är den teoretiskt beräknade kostnaden för en kommun och den används i statens kostnadsutjämning. Kostnadsutjämningen är till för att utjämna strukturella behovs- och kostnadsskillnader. Den utjämnar däremot inte för skillnader i ambitionsnivå, effektivitet eller avgifter. Den kan också sägas vara den genomsnittliga kostnaden som kommunen skulle ha om verksamheten bedrevs på en genomsnittlig avgifts-, ambitions- och effektivitetsnivå och där hänsyn tagits till de strukturella faktorerna.
Strukturella faktorer är exempelvis åldersstruktur, medborgarnas sociala bakgrund, geografisk struktur, med mera. Skillnaden mellan strukturkostnaden, tidigare kallad referenskostnaden, och Västerviks kommuns redovisade kostnad i kronor per invånare går att läsa i kommunernas och regionernas jämförelsedatabas Kolada på internet.
-
På vilket sätt påverkar ökade busskostnader PWC:s kostnadsberäkning?
PWC har gjort det enkelt för sig och lagt på en kostnad för busskort på alla elever som behöver flyttas från en skola till en annan, oavsett om de barnen redan innan kan ha haft busskort för att ta sig till den skolan eller om det är några barn i den föreslagna ändringen som behöver andra färdmedel än buss för att ta sig till bussen eller till skolan.
Utredningen hade blivit för komplex för att kunna genomföra om man hade försökt titta på varje elevs resebehov i detta skede.
-
Är det rimligt att låta små barn från lågstadiet åka buss till och från skolan på detta sätt som föreslås i kostnadsutredningen?
Det är nu upp till politikerna att avgöra vad som är rimligt i det här förslaget.
Kostnadsutredningen har undersökt vilka åtgärder som krävs för att nå önskad strukturkostnad på minus 50 miljoner kronor. De föreslagna ändringarna innebär mer bussåkande för skolbarnen.
-
Är det rimligt att låta skolbarn åka buss till och från skolan enkel resa 84 minuter som det föreslås för de som får åka buss allra längst i kostnadsutredningen?
Det är nu upp till politikerna att avgöra vad som är rimligt i det här förslaget.
Kostnadsutredningen har undersökt vilka åtgärder som krävs för att nå önskad strukturkostnad på minus 50 miljoner kronor. De föreslagna ändringarna innebär mer bussåkande för skolbarnen.
-
Tas miljöaspekter eller trafiksäkerhetsaspekter om bussåkande, busshållplatser och annat upp i avgörandet om förslaget i PWC:s kostnadsutredning ska genomföras?
Det är upp till politikerna att avgöra vilka aspekter som de kommer att ta hänsyn till.
-
Hur kan man föreslå att lägga ner en nästan nybyggd högstadieskola i Gamleby för att istället ha alla högstadieelever i Västervik i en stor central högstadieskola som måste byggas?
PWC har inte tagit någon hänsyn till hur gamla skolbyggnaderna är i den här utredningen. Skolornas eventuella renoveringsbehov ligger inte till grund för hur PWC har utformat sitt förslag.
-
Skolverket anger hur stora barngrupper på förskolor ska vara i riktlinjer, hur ska Västerviks kommun följa de riktlinjerna?
Västerviks kommun följer inte de riktlinjerna idag före eventuella förändringar och PWC har inte heller arbetat efter att kommunen ska kunna följa de riktlinjerna efter den eventuella föreslagna förändringen.
-
Hur mycket pengar har Västerviks kommun spenderat på en högre strukturkostnad genom åren?
PWC presenterar en siffra som säger att Västerviks kommun har spenderat 200-300 miljoner mer i så kallad nettokostnadsavvikelse under de senaste tio åren.