Vanliga frågor och svar om servicehjälpen
-
Hur går det till?
Ring och prata med Malin Ekdahl på servicehjälpens nummer 010-355 52 93. Hon hjälper dig att komma i kontakt med de aktörer som kan hjälpa dig just nu. Det är personer både från kommunala verksamheter och privata företag och organisationer. Du får själv bestämma vem du vill anlita. Sedan tar du kontakt med den aktör du vill använda. Det är sedan aktören som bestämmer när handlingen ska ske och vilka affärer de kan handla i.
Du som har tillgång till bil hämtar upp dina varor utanför affären. Du som inte har tillgång till bil får dina varor levererade hem till dörren.
-
Vad och hur mycket får jag handla?
Vi hjälper dig att handla nödvändiga varor som livsmedel och medicin. Vi hjälper inte till med att handla alkohol eller tobak.
Tänk på att handlingen måste täcka minst en vecka framåt, gärna fler.
-
Hur snabbt kan jag räkna med att få varorna levererade hem till mig?
Var ute i god tid. Hur snabbt vi kan hjälpa dig beror på hur många andra som behöver hjälp samtidigt och hur många aktörer som kan ställa upp. Ibland kan du få handlat redan samma dag och ibland kan det ta några dagar.
-
Kan jag be att få se legitimation på de som hjälper mig?
Ja, vi rekommenderar att du ber om att få se legitimation om du är osäker.
-
Får jag välja vilken affär ni ska handla i?
Nej, det är aktören som bestämmer vilka affärer de kan handla i. Aktören besöker endast en affär för inköp av matvaror.
-
Kan jag lita på personerna som hjälper mig?
Ja det kan du göra. Vi anlitar inte privatpersoner för denna hjälp utan de aktörer som hjälper dig jobbar antingen på Västerviks kommun eller tillhör ett annat företag eller organisation.
Det är du själv som bestämmer vilken aktör du vill ska hjälpa dig.
Om det något som inte blir bra ska du höra av dig till servicehjälpens nummer 010-355 52 93 så tar vi det vidare.
-
Hur går betalningen till?
Alla aktörer kan ta betalt i kontakter. Det är aktören själv som bestämmer om de utöver kontanter kan tas swish och faktura.
-
Vad kostar det?
Tjänsten är gratis för dig som är över 70 år och i riskgrupp för coronaviruset. Det gäller endast dig som inte har tillgång till anhöriga eller hemtjänst och saknar mobilt bank-ID eller tillgång till dator för att handla mat och medicin över internet.
-
Kan jag få hjälp även efter att jag vaccinerats mot Covid-19?
Efter ny information från Folkhälsomyndigheten finns nu en regel om när Servicehjälpen upphör för de som vaccinerats mot Covid-19. Två veckor efter att man fått sin första spruta så fasas man ut från Servicehjälpen. Behövs det hjälp i fortsättningen så hänvisar vi till Hemtjänst- och utredningsenheten på 010-355 50 51 mellan 13.00-14.00.