Eget avlopp
Många hus ute på landsbygden har inte möjlighet att vara anslutna till det kommunala avloppet. Dessa hushåll har istället ett eget avlopp, ett så kallat enskilt avlopp.
Ansöka om att anlägga nytt eller ändra avlopp
Du måste först göra en skriftlig ansökan eller anmälan till Miljö- och byggnadskontoret. Att släppa ut avloppsvatten räknas som en miljöfarlig verksamhet enligt Miljöbalken. Därför är det ditt ansvar att:
- Se till att anläggningen klarar de krav som lagen ställer,
- Se till att reningen är tillräcklig,
- Se över din anläggning regelbundet för att se att den fungerar som den ska.
Tillstånd och tillsyn
Vi på Miljö- och byggnadskontoret arbetar med tillstånd och tillsyn för enskilt avlopp. Vår uppgift är att ge råd, vägleda och granska din ansökan. Vi kan däremot inte ge dig förslag på vilken typ av anläggning du ska välja. För detta bör du kontakta en konsult som hjälper dig med både ansökan och utformningen av avloppet. Du kan läsa mer i vår informationsbroschyr om ny/ändrad avloppsanläggning.
Bedömning av ansökan
När du skickat in din ansökan till oss gör vi en bedömning. Utifrån miljölagstiftningen samt nationella och lokala riktlinjer tittar vi bland annat på:
- hur känslig omgivningen är,
- antalet avloppsanläggningar och vattenbrunnar som finns i ditt område.
Beslut och utförandeintyg
Innan du får anlägga eller börja använda en avloppsanläggning måste du ha fått ett beslut från Miljö- och byggnadsnämnden. När anläggningen är färdig ska du lämna in ett utförandeintyg. Intyget är ett kvitto på att anläggningen är klar och utförd enligt beslut. Kvittot skickar du sedan till Miljö- och byggnadskontoret.
Utförandeintyg, anläggande av infiltration eller markbädd Utförandeintyg med kontrollplan, anläggande av avlopp Minireningsverk, filterbox Följ och komplettera dina miljöärenden