Avgifter lov och anmälan
När du söker bygglov, förhandsbesked eller gör en anmälan tar miljö- och byggnadsnämnden ut en avgift. Taxan bestäms av Kommunfullmäktige och du hittar den under relaterade dokument till höger på sidan.
Avgiften ska täcka kommunens kostnader för handläggningen. I vissa fall tar vi ut avgiften per timme, till exempel om ärendet är komplicerat och kräver mer arbete. Vi tar ut en avgift även om vi avslår din ansökan eller bedömer den i befintligt skick.
Timkostnaden justeras varje år enligt prisindex för kommunal verksamhet (PKV), som publiceras av Sveriges Kommuner och Regioner.
Planavgift och andra avgifter
Ett bygglov kan innebära fler avgifter från olika delar av kommunen eller kommunala bolag. Det kan till exempel vara:
- nybyggnadskarta, utstakning och lägeskontroll
- planavgift från samhällsbyggnadsenheten
- anslutningsavgift för vatten och avlopp från Västerviks Miljö och Energi
Det är räddningstjänsten som handlägger tillstånd för brandfarliga och explosiva varor.
Flera åtgärder i samma lovansökan eller anmälan
Om du ansöker om flera åtgärder samtidigt betalar du först för den åtgärd som tar mest tid att handlägga. För de andra åtgärderna betalar du bara för den tid som handläggningen beräknas ta enligt taxan.
Det gäller inte om du bygger ett nytt enbostadshus och ansöker om flera åtgärder samtidigt, då ingår alla åtgärderna i bygglovavgiften.
Reducerad avgift för lov och anmälan
När du söker lov eller gör en anmälan får du besked inom tre veckor om det är något vi saknar. Vi meddelar dig när ärendet är komplett.
För bygglov ska miljö- och byggnadsnämnden normalt fatta beslut inom tio veckor från det att ärendet är komplett. Om vi behöver utreda mer kan vi förlänga handläggningstiden med ytterligare tio veckor.
För anmälningspliktiga åtgärder ska vi ta beslut inom fyra veckor. Vid behov kan vi förlänga tiden med ytterligare fyra veckor.
Om handläggningen tar längre tid än angivet minskar avgiften för lovet eller anmälan med en femtedel för varje vecka tills beslut tas.