Pressmeddelande: Invigning av Kalmarsund Pride webbsänds från Västervik lördag 29 augusti

2020-08-18

I år har Västerviks kommun har fått äran att hålla i invigningen för Kalmarsund Pride för att lyfta och uppmärksamma arbetet med att skapa ett inkluderande samhälle fritt från begränsande normer, fördomar och diskriminering. Invigningen av festivalen som hålls för sjätte året kommer att genomföras digitalt från Västervik och sändas via länk på Kalmarsund Prides webbsida med start lördag 29 augusti klockan 18.00.

- Invigningen kommer att bestå av både härliga och intressanta samtal samt musik där också årets pridelåt kommer att släppas, säger Christian Svensson som är ansvarig för Västerviks kommuns pridearbete.

Deltagare under invigningen kommer bland annat att vara Sveriges Jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP), Kalmar läns landshövding Cecilia Schelin Seidegård, dans- och TV-profilen Tony Irving och Fredrik Svensson, även känd som TV-personligheten Fab Freddie. Programledare för invigningen kommer Jessica Bergsjö att vara och Västerviks kommunstyrelses ordförande Dan Nilsson (S) kommer att hälsa tittarna välkommen till Västervik och prideveckan Kalmarsund Pride. Patrik Hellberg, präst i Svenska Kyrkan deltar och berättar om kyrkans arbete med inkludering i norra Kalmar län. Det kommer också att bjudas på musik och samtal med artisten Zorba Asplund, med flera.

Fullständigt program för prideveckans samtliga aktiviteter i länet finns på Kalmarsund Prides webbsida, samt respektive lokal arrangörs webbsidor.

- Så ladda för en kväll med mycket kärlek och ett intressant programinnehåll, säger Christian Svensson avslutande.

Övrigt under prideveckan i Västervik

Måndag 31 augusti

Västerviks bibliotek firar kalmarsund Pride genom boktips online. Vi tipsar om böcker från HBTQ-hyllan för barn, ung och vuxen. Filmer publiceras på Västerviks biblioteks facebooksida.

Onsdag 2 september

Västerviks bibliotek firar Kalmarsund Pride genom boktips online. Vi tipsar om böcker från HBTQ-hyllan för barn, ung och vuxen. Filmer publiceras på vår facebooksida.

Fredag 4 september

Lördag 5 september - Bland drakar och dragqueens

Västerviks stadsbibliotek och online 5 september klockan 11.00.

Bland drakar och Dragqueens – Västerviks bibliotek avslutar Kalmarsund Pride-veckan med sagostund bland drakar och dragqueens. Evenemanget har ett fåtal biljetter som går att hämta på barnavdelningen på Västerviks stadsbibliotek.

För de som inte får biljett går det att delta online via bibliotekets facebooksida.

Sidan senast granskad den 18 augusti 2020