Vilka övriga åtgärder krävs förutom att kommunen behöver ha rådighet över inflygningszonerna runt landningsbanan för att Transporstyrelsens villkor ska uppfyllas?

Det som Transportstyrelsen anger som förbehåll för ett så kallat inrättande av flygplats med totala banlängden 1199 meter är att hinderssituationen framför och vid sidan av landningsbanan är löst.

För ett godkännande (det vill säga en annan process) kommer troligen även att krävas att flygplatsen stängslas in.

Beslut om tillstånd att inrätta flygplats - beslut att bevilja ansökan om inrättande av banförlängning vid Västerviks Flygplats, Transportstyrelsen 2021-06-17 (pdf 253 kB)

Sidan senast granskad den 8 november 2022