Vilka fördelar kan flygplatsen innebära för Västerviks kommun?

Västerviks kommun har flera internationella företag i kommunen som återkommande har behov av att snabbt kunna transportera sig eller ta emot besök med flyg. Kommunens flygplats möjliggör detta, vilket uppskattas av våra lokala företag.

Räddningstjänsten har stor nytta av att flygplatsen används vid till exempel bevakning av skogsbränder. Försvarsmakten hade en försvarsövning där flygfältet utnyttjades både som landningsbana och som övningsområde. Det finns också en liten grupp privata flygbesökare och turister som uppskattar möjligheten att utnyttja flygtaxi eller eget flyg. I Västervik finns även en mycket aktiv flygklubb som driver föreningsverksamhet med utgångspunkt från flygplatsen.

Idag arbetar inte kommunen för att få till stånd reguljär linjetrafik till/från kommunens flygplats. För närvarande finns inte de förutsättningarna. Men utvecklingen går snabbt och ingen vet vilka behov och möjligheter som kan uppstå när till exempel elektrifierade flyg blir en mer tillgänglig teknik.

Luftrummet ovanför hela Västerviks kommun är relativt lågtrafikerat under 10.000 meters höjd. Tillsammans med att kommunen innehar i princip alla terrängtyper utom fjäll, inklusive skärgård, gör vår kommunyta väldigt lämplig för att testa olika drönartillämpningar. Under de senaste åren har flygplatsen blivit ett centrum för drönarutveckling för företag och organisationer på en internationell nivå. Det pågår även forskning och utveckling som leds av RISE och stöds av bland annat Vinnova på flygplatsen. Internationella företag som kommer för att testa drönare eller drönartillämpningar ser en också stor fördel i att kunna landa (och starta) med flygplan direkt på flygplatsen i anslutning till att de gör sina tester.

Såväl drönarverksamheten som till exempel militärens närvaro vid flygplatsen och andra affärsflyg ger indirekta fördelar för Västervik. Fler gästnätter, fler restaurangbesök och konferensintäkter. Det har även förutsättningar att ge företagstillväxt – något som redan har skett, det vill säga att det utvecklas företag som kan ge arbetstillfällen.

Att ha tillgång till en egen flygplats i kommunen ger möjligheter och gör kommunen attraktiv för tillräckligt många för att kommunen ska vilja fortsätta driva den.

Sidan senast granskad den 8 november 2022