Varför satsar Västerviks kommun på att bygga ut

Varför satsar Västerviks kommun på att bygga ut, rusta upp och modernisera sin flygplats?

En förlängd och moderniserad flygplats är positiv för hela kommunens utveckling och en av få infrastruktursatsningar som kommunen har egen möjlighet att påverka, till skillnad från behov av förbättringar i exempelvis väg- och järnvägsnätet. Västerviks kommun har en utsatt geografisk position med relativt långa avstånd på upp till två timmars restid till närmaste regioncentra i Kalmar, Jönköping, Linköping och Norrköping. Frågor om infrastruktur i och runt Västerviks kommun tas ofta upp som ett problem i enkätundersökningar hos exempelvis näringslivets företrädare.

Motsatsen till att bygga ut, rusta upp och modernisera en flygplats är inte, som vissa tror, att inte göra någonting alls utan att lägga ner flygplatsen helt. Kommunfullmäktige hade möjlighet att fatta det beslutet 2014 och 2016 när de senast hade uppe frågan, men fattade då beslut om att förlänga landningsbanan.

När kommunfullmäktige beslutade att bygga ut landningsbanan år 2014 angavs följande text i beslutet: ”En sådan insats gör att säkerheten ökar och flygplatsen kan användas på ett mer utvecklat sätt när det gäller till exempel ambulansflyg, privatflyg, taxiflyg och småcharter”.

En flygplats är en del av ett ständigt föränderligt system med säkerhetskrav, utvecklade och moderniserade rutiner och inte minst föränderlig omvärld. Ska man fortsätta att driva en flygplats krävs att man följer med i den utvecklingen.

Kommunfullmäktige 2014-04-28, beslut om investering av 6 miljoner kronor, inklusive kommunstyrelsens handlingar 2014-04-22 (pdf 144 kB)

Sidan senast granskad den 6 november 2022