Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Kortversion Dagvattenstrategi

Målet för dagvattenstrategin är en långsiktigt hållbar dagvattenhantering där dagvatten inte hotar att skada byggnader eller våra vatten och där dagvatten också ses som en resurs. Strategin riktar sig mot fastighetsägare, byggare och konsulter. Både intern inom kommunens verksamheter och privat. Det handlar om hur v kan förbättra hanteringen av dagvatten i den befintliga miljön i våra tätorter och om hur vi kan säkerställa att det vid ny planläggning och byggnation byggs på ett sådant sätt att dagvattenhanteringen klimatanpassas och ses som en resurs.

Strategin har arbetats fram koncernövergripande i samarbete mellan Kommunstyrelsens förvaltning, Enheten för samhällsbyggnad, Miljö- och byggnadsnämnden, Västervik Miljö & Energi AB och Västerviks Bostads AB. Stor vikt har lagts vid genomgång av ansvarsfördelning gällande dagvatten vid både drift och nybyggnation.

Mål för dagvattenhanteringen i Västervik

  • Långsiktigt hållbar dagvattenhantering
  • Dagvatten försämrar inte status i våra vatten
  • Dagvattensystem anpassas till ett förändrat klimat med mer extrema väderförhållanden
  • Naturlig balans upprätthålls i vattensystemet
  • Dagvattensystemen berikar bebyggelsemiljön som resurs för olika ekosystemtjänster som exempelvis rekreation, lek, lärande, naturvärden, estetik och biologisk mångfald
  • Dagvattenlösningarna är kostnadseffektiva

 

BILD Multidamm

Principer och ställningstaganden som gäller

  • Uppkomst av dagvatten minimeras.
  • Dagvattenflöden omhändertas och fördröjs så nära källan som möjligt med följande prioritetsordning; 1. Lokalt omhändertagande 2. Fördröjning nära källan 3. Trög avledning och samlad fördröjning
  • I den fysiska planeringen reserveras nödvändiga ytor för en hållbar dagvattenhantering på kvartersmark och allmän platsmark.
  • Markanvisnings- och exploateringsavtal används för att tydliggöra ansvar för dagvatten vid byggnation samt vid drift- och underhåll.
  • De första 10 mm i varje regn ska kunna fördröjas lokalt på kvartersmark innan avledning till allmän dagvattenledning.
  • Information lämnas till fastighetsägare och abonnenter om lokalt omhändertagande, fördröjning och hållbar dagvattenhantering. Gäller både vid nybyggnation och för befintliga hus och anläggningar.
  • Kommunens dagvattentaxa ger incitament för lokalt omhändertagande och låg andel hårdgjord yta.
  • Förorening av dagvatten förhindras och eventuell rening sker så nära källan som möjligt. 
  • Vid exploatering och ombyggnation väljs material (tak, fasad, lyktstolpar, vägräcken) som inte förorenar dagvatten. Byggnadsmaterial med koppar och zink undviks. I gatumiljö undviks obehandlat zinkmaterial.
  • Plastunderlag utomhus i offentlig miljö undviks. Konstgräs med pellets kräver rening innan avledning av vatten.
  • Information lämnas till abonnenter om goda materialval och rutiner som kan vara positivt för dagvattenkvalitén.
  • Skötsel av gator, park, parkeringar och dagvattenanläggningar sker på sådant sätt att negativ påverkan på dagvatten begränsas. Gödsling av parkmark undviks liksom användning av kemiska bekämpningsmedel.
  • Snöupplag placeras i närområdet av uppsamling av snön, där goda möjligheter för infiltration ges och mark och vatten inte tar skada. Snö vid högt trafikerade trafikleder och centrumområden där ej möjlighet till infiltration finns, borttransporteras innan den blir förorenad.
  • Dagvatten tillförs inte spillvattennätet.
  • Kommunkoncernen är föredöme avseende hållbar dagvattenhantering. Detta gäller vid ny- och ombyggnation samt i det egna befintliga fastighetsbeståndet och omfattar goda materialval, lokalt omhändertagande, fördröjning av dagvatten och nyttjande av dagvatten som en resurs.
  • Dagvattensystem dimensioneras för ett framtida klimat. 

Vid ny bebyggelse gäller;

  • Branschstandard för allmänna anläggningen följs.
  • Den lokala riktlinjen för dagvattenhantering vid kvartersmark som arbetas fram följs vid byggprojekt inom kommunkoncernen.
  • Ytliga avrinningsvägar vid extrema regn beskrivs och anpassningar sker så att negativa effekter på byggnader med mera undviks.

 Vid befintlig bebyggelse gäller;

Det planeras för sekundära avrinningsvägar i områden som drabbats av översvämning.

BILD Fördröjning

Ansvar - kort beskrivning

Det är fastighetsägaren som ansvarar för dagvatten som uppstår på den egna marken. Inom kommunen är ansvaret delat mellan VMEAB som ansvarar för det allmänna dagvattenledningsnätet och Enheten för samhällsbyggnad som ansvarar för dagvatten på gator, torg och allmänna ytor. Det allmänna dagvattennätet är inte byggt för att kunna ta emot de vattenmängder som uppstår vid skyfall.

Åtgärder

Vattenfördröjande åtgärder och lokalt omhändertagande behövs på privata tomter men också intill gator och trafikleder och i det allmänna dagvattenledningsnätet. Åtgärder behövs både när man bygger nytt och i befintliga miljöer. Det handlar om åtgärder för att säkerställa att dagvatten lyfts i den fysiska planeringen och i bygglovhantering men också om praktiska åtgärder i den befintliga miljön. Kommunen ska föregå med goda exempel på dagvattenlösningar vid egna fastigheter. En viktig del är också informationsåtgärder där fastighetsägare, byggherrar, konsulter och tjänstemän är viktiga målgrupper.

Sammanställning över samtliga åtgärder;

Åtgärd 1 - Dagvattensamverkan (förvaltningsövergripande)

Åtgärd 2 - Uppdaterad dagvattentaxa

Åtgärd 3 -  Riktlinje för fördröjning av dagvatten på kvartersmark

Åtgärd 4 - Skyfallskartering

Åtgärd 5 -  Modell för grönytefaktor

Åtgärd 6a     Förnyelseplan för VA-ledningsnäten (de delar som berör dagvatten)

Åtgärd 6b    Modell för samverkan i förnyelsearbetet för dagvatten

Åtgärd 6c   Genomförande av förnyelsearbetet för dagvatten

Åtgärd 7   Åtgärder gatudagvatten

Åtgärd 8   Åtgärder större parkeringar

Åtgärd 9   Åtgärder vid Industrier och verksamheter

Åtgärd 10       Rutin för mobila verksamheter

Åtgärd 11       Pilotområde, långsiktig dagvattenhantering och dagvatten som resurs

Åtgärd 12       Information om långsiktig dagvattenhantering och dagvatten som resurs

Åtgärd 13     Riktlinjer och information för dagvattenhantering inom kommunkoncernen

Åtgärd 14      Uppdatering av Allmänna bestämmelser för användning av den allmänna VA-anläggningen

 

Sidan senast granskad den 9 oktober 2020