Varför begär kommunen servitut på fastigheterna intill flygplatsen?

Anledningen är att det krävs en utökad så kallad inflygningszon runt landningsbanan för att den förlängda banlängden ska kunna räknas in i flygplatsens inrättande som Transportstyrelsen fattat beslut om. I praktiken innebär det att inga träd eller byggnader får vara över en viss höjd på en viss plats i den trattliknande form som behöver omge landningsbanan. Eftersom Västerviks kommun arbetar med att infria de punkter som Transportstyrelsen satt som villkor i sitt beslut om att inrätta Västerviks flygplats med den nya banlängden 1199 meter kommer Västerviks kommun att ta en fråga i taget och först på tur är inflygningszonen.

Kommunen har begärt servitut, en rättighet för kommunen som ägare till flygplatsen, att begränsa höjden på träd, byggnader och andra anläggningar i inflygningszonen och sidozoner hos Lantmäteriet. Inskränkningen är nödvändig för att kunna nyttja den förlängda landningsbanan. Lantmäteriet kommer att pröva en oberoende prövning av kommunens ansökan samt göra en värdering av intrånget samt ta fram ett förslag till ersättning till markägarna för den skada intrånget orsakar.

Beslut om tillstånd att inrätta flygplats - beslut att bevilja ansökan om inrättande av banförlängning vid Västerviks Flygplats, Transportstyrelsen 2021-06-17 (pdf 253 kB)

Kommunstyrelsen 2022-03-01: Lantmäteriåtgärder på Västerviks flygplats - information och godkännande (pdf 128 kB)

Korrigerat yrkande Lantmäteriåtgärder 2022-11-01 - del 1 (pdf 700 kB)

Korrigerat yrkande Lantmäteriåtgärder 2022-11-01 - del 2 (pdf 2,6 MB)