Om flygplatsen tas i bruk med alla förlängda 1199 meter, men ändå aldrig skulle kunna användas av regionernas upphandlade ambulansflyg, är hela investeringsarbetet gjort i onödan i så fall?

Nej. Västerviks kommuns ägande och skötsel av fastigheter, anläggningar och infrastruktur behöver alltid innehålla olika former av satsningar, underhåll och utveckling. Hur mycket de underhållsinvesteringarna kan få kosta är naturligtvis delvis styrt av hur stor nytta det allmänna har av anläggningen, men satsningens storlek kan också variera beroende på vilken slags anläggning det är och vilka krav övriga samhället ställer på verksamheterna. Enkelt uttryckt kan det vara dyrare underhåll på en anläggning som en flygplats än på exempelvis en gata.

Västerviks kommuns högsta beslutande organ fullmäktige beslutade under 2014 och 2016 att satsa på att utveckla flygplatsen. Beslutet då handlade om att förlänga landningsbanan för att möjliggöra för andra flygningar att landa och lyfta på landningsbanan. En av flygningstyperna som skulle möjliggöras var ambulansflyg. Om nu utvecklingen för den sortens trafik går mot att den här flygplatsen inte kan bli aktuell finns det andra sorters flygtrafik som kan ha nytta av investeringen.

I investeringsbesluten 2014 och -16 angavs att även privatflyg, affärsflyg och taxiflyg kan ha nytta av förlängd landningsbana. Samhällsviktig verksamhet som brandbekämpning och kustbevakning kan också ha eller har redan stor nytta av flygplatsen.

En samhällsviktig roll som flygplatsen har haft allt mera under de senaste åren är start och landning för brandbevakningsflyg. Just vår region har plågats extra hårt av svår torka och tidvis av mycket höga brandriskvärden som gör behovet av brandbevakning mycket stort just här. Under de senaste torra åren har ungefär 100 brandbevakningsflygningar genomförts från Västerviks Flygplats varje år.

En annan omvärldsfaktor som har påverkat och kan komma att påverka Västerviks Flygplats ännu mer framöver är det förändrade säkerhetsläget i regionen som har ökat Försvarsmaktens behov av att använda flygplatsen.

Kommunfullmäktige 20140428, beslut om investering av 6 miljoner kronor, inklusive kommunstyrelsens handlingar 20140422 (pdf 144 kB)

Kommunstyrelsen 20141215, beslut om återremiss, inklusive samhällsbyggnadsenhetens missiv 20141209 (pdf 204 kB)

Kommunfullmäktige 20160425, beslut om extra investering av 2,25 miljoner kronor, inklusive diverse beslutsunderlag (pdf 1,5 MB)

Beslut om tillstånd att inrätta flygplats - beslut att bevilja ansökan om inrättande av banförlängning vid Västerviks Flygplats, Transportstyrelsen 20210617 (pdf 253 kB)