Hur kunde ett antal träd skadas och eller tas ner och till och med fornminnen skadas i samma område som kommunen söker servitut för?

Det är en mycket bra fråga. Västerviks kommun har inte på något sätt gett uppdrag till eller stöttat det arbetet. En privatperson med engagemang inom flygplatsen har gjort handlingen utan kommunens beställning, vetskap eller godkännande.

Frågan har blivit rättssak och kommunen har i den stämningen hävdat att man inte har något ansvar för det inträffade. Avgörandet om ansvar för händelsen har inte kommit i dom ännu.

Sidan senast granskad den 7 november 2022