Hur kommer det sig att ambulansflyg inte sägs kunna landa, trots att rullbanan på flygplatsen förlängdes år 2017?

Vid tidpunkten för såväl beslut om förlängning som vid själva genomförandet av förlängningen, samt flera år därefter genomfördes ambulansflygtransporter av en operatör som godkänner den utbyggda rullbanans längd i alla väderlekar för sina flygplan.

Region Kalmar län, som Västerviks sjukhus tillhör, har som en av flera regioner i Sverige genom SKR, genomfört en ny upphandling av flygtjänster för ambulansflyg, vilken efter flera överklaganden driftsattes i februari 2022. Resultatet av upphandlingen medför att Regionen är bunden till Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) i 72 månader.

KSA, som vann upphandlingen, har som operatör satt säkerhetsmässiga begränsningar för sin flygplanstyp. Begränsningarna innebär att rullbanan på Västerviks flygplats, även efter förlängning och inrättande är för kort vid våt väderlek. Andra typer av ambulansflygningar, i den mån de förekommer som komplement till de avtalsbundna, kan dock ske.

Kommunförbundet Svenskt Ambulansflyg

Sidan senast granskad den 8 november 2022