Pressmeddelande: Kommunanställda i Västervik mer nöjda på sin arbetsplats

2016-12-06

Västerviks kommun har fått resultatet från sin regelbundna medarbetarundersökning. Alla anställda i kommunkoncernen fick vara med, både tillsvidareanställda och visstidsanställda. Deltagandet var högt. Av 3306 tillfrågade personer besvarade 2653 enkäten, vilket utgör 80,2 procent. Jämfört med förra undersökningen, som gjordes för två år sedan, är både deltagandet högre och medarbetarna nu mer nöjda.

– Den här undersökningen visar att vi är på rätt väg, säger kommundirektör Anders Björlin. Speciellt glädjande är att de allra flesta upplever trygghet, respekt och god gemenskap med sina arbetskamrater. Men det finns förstås mycket mer att göra.

Undersökningen berör områden som arbetsmiljö, information, samarbete och ledarskap, och är en del av kommunens arbetsmiljöarbete. Högst betyg av kommunens anställda får områdena samarbete/gemenskap och arbetstillfredsställelse. Lägst betyg får information och återhämtning.

Sveriges kommuner och landsting har tagit fram nio frågor om hållbart medarbetarengagemang som är en del av undersökningen. Dessa frågor bildar tillsammans ett index som kallas HME-index. Kommunkoncernen hamnar på 77,7 i HME-index. Det kan jämföras med 2014 års undersökning då kommunen nådde ett resultat på 76,9. HME-frågorna berör motivation, ledarskap och styrning.

Ett annat värde som kan jämföras från år till år är nöjd medarbetarindex (NMI). I år når kommunen ett NMI-index på 65 som kan jämföras med 2014 års undersökning då NMI-index var 63. Det är alltså en förbättring även på NMI-index i år jämfört med den förra undersökningen.

Nu påbörjas kommunens arbete med resultatet av undersökningen, vilket är en del av kommunens arbetsmiljöarbete. Chefer, skyddsombud och medarbetare väljer tillsammans ut förbättringsområden på den egna enheten.

- Mål ska sättas för de valda förbättringsområdena. Förvaltningarnas och bolagens ledningsgrupper ansvarar för att arbeta med resultatet på förvaltnings- och bolagsnivå, säger Anders Björlin.

En sammanställning av enkäten på kommunkoncernnivå finns att hämta i pdf-format bland relaterade dokument.

För mer information kontakta:

Anders Björlin

Kommundirektör