Pressmeddelande: Chefsnyheter på Västerviks kommun, HR- och kommunikationschef, tillförordnad förvaltningschef Kommunstyrelsens förvaltning och näringslivsansvarig

2016-04-11

Chefsnyheter på Västerviks kommun: Kommunens HR- och kommunikationschef stannar på deltid i sex månader, tillförordnande av förvaltningschef på Kommunstyrelsens förvaltning och ny näringslivsansvarig.

- Västerviks kommuns HR- och kommunikationschef Richard Mårtensson har återtagit sin uppsägning och kommer att kvarstå i anställning hos oss i Västervik, säger kommundirektör Anders Björlin.
- Han kommer att arbeta deltid och vara delvis tjänstledig i sex månader för att samtidigt fungera som HR-chef i Falu kommun på deltid från och med 15 april.
Upplägget som är tänkt är att Richard ska jobba varannan vecka i varje kommun, men samtidigt se båda kommunernas behov och bara flexibel. Rekryteringsprocessen för att hitta en ny HR- och kommunikationschef är därmed pausad.

Richard säger så här om sitt beslut.
- Ett starkt skäl är att jag vill ge en trygghet till Västervik och vara behjälplig i att implementera det förändringsarbetet som har startats. Jag har två viktiga platser i mitt liv: den ena är min dotters hemstad Falun och den andra är Västervik och jag är oerhört tacksam för att organisationerna har gett mig den här möjligheten i sex månader.

Anders Björlin, kommundirektör på Västerviks kommun säger så här om lösningen man har hittat:
- Vi är glada att Richard kommer att finnas med oss ytterligare tid för att hjälpa till att komma flera steg ytterligare i det viktiga förändringsarbete av våra HR- och kommunikationsverksamheter, som Richard också varit med om att starta.

Kommundirektör Anders Björlin har också kommit överens med Elisabeth Johansson, för närvarande arbetsmarknadschef och chef på enheten för arbete och kompetens, om att hon får uppdraget att ta över som tillförordnad förvaltningschef på Kommunstyrelsens förvaltning under sex månader.

- Elisabeths största ansvar blir att förbereda och genomföra ledningsgruppsmöten med enhetschefer, controller och HR-konsult, säger Anders Björlin och fortsätter:
Övriga ansvarsuppgifter som ingår i uppdraget är att delta i koncernledningsgruppsmöten, med stöd av KS controller hålla i budgetarbetet 2017 för KS förvaltning, vara ordförande i KS förvaltnings arbetsmiljökommitté, fördela uppdrag till KS förvaltning vidare till ansvarig enhet, samt uppföljning av utlagda uppdrag.

Samtidigt har kommundirektören även kommit överens med räddnings- och säkerhetschef Joakim Jansson om att han från och med april 2016 även kommer att ansvara för näringslivsfrågor inom Västerviks kommun, en arbetsuppgift som låg hos tidigare förvaltningschefen på kommunstyrelsens förvaltning Carl-Magnus Mårheden.

- Joakim är väl insatt i näringslivsfrågorna i vår kommun, bland mycket annat efter ett stort näringslivsprojekt som han höll i här under 2014 och -15 och tidigare egna erfarenheter inom näringslivet, säger kommundirektör Anders Björlin.

För mer information, vänligen kontakta

Anders Björlin,

kommundirektör
anders.bjorlin@vastervik.se

Richard Mårtensson,

HR- och kommunikationschef
richard.martensson@vastervik.se

Elisabeth Johansson,

tillförordnad förvaltningschef Kommunstyrelsens förvaltning,
arbetsmarknadschef, chef enheten för arbete och kompetens,
elisabeth.johansson@vastervik.se

Joakim Jansson,

räddnings- och säkerhetschef,
med nytt ansvar för näringslivsfrågor i kommunen.
joakim.jansson@vastervik.se

Sidan senast granskad den 11 april 2016