Synpunkter
Du är alltid välkommen att lämna dina synpunkter eller klagomål till Västerviks kommun. Vi är också tacksamma om du berättar när du hittar något fel som vi behöver åtgärda.
Vill du lämna en synpunkt eller en felanmälan gör du det enklast genom vår e-tjänst.
Lämna synpunkter eller klagomål på kommunens verksamheterVill du att vi ska kunna svara dig så är det viktigt att du anger dina kontaktuppgifter. Det gäller oavsett vilket sätt du väljer att kontakta oss. En synpunkt, klagomål eller felanmälan som kommit in till oss på kommunen och diarieförts är en allmän offentlig handling.
Har du svårt att använda våra e-tjänster så kan du istället kontakta oss via e-post, telefon eller skicka ett brev till oss.
Har du synpunkter på socialtjänstens insatser?
Om du är missnöjd med insatser inom socialtjänsten eller inom den kommunala hälso- och sjukvården kan du lämna dina synpunkter och klagomål.
Exempel på verksamheter i kommunen som bedriver socialtjänst eller kommunal hälso- och sjukvård är:
- särskilda boenden för äldre
- hemtjänst
- personlig assistans
- verksamheter för personer med funktionsnedsättning
- individ- och familjeomsorg
- missbruks- och beroendevård
- hem för vård eller boende för barn, HVB
- hemsjukvård.
Lämna synpunkter om socialtjänstens insatser till oss på kommunen
Du kan lämna synpunkter och klagomål på hur vi har utfört insatser till oss.
Lämna synpunkter på socialtjänstens insatserÖverklaga kommunens beslut om socialtjänstinsatser
Om du är missnöjd med ett beslut kan du i de flesta fall överklaga beslutet till förvaltningsrätten.
Överklaga beslutInspektionen för vård och omsorg, IVO
Tycker du det finns allvarliga brister eller missförhållanden i socialtjänstens verksamheter, i insatser enligt LSS eller inom hälso- och sjukvården? Då kan du ta kontakt med IVO.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO
Patientnämnden
Patientnämnden är till för dig som har frågor eller synpunkter som rör kommunal hälso- och sjukvård, till exempel hemsjukvård.