Pressmeddelande: Västerviks kommun informerar föreningar om föreskrifter för att förhindra smittspridning

2020-04-09

Folkhälsomyndigheten publicerade nya föreskrifter om allas ansvar för att förhindra spridningen av Covid-19 1 april (HSLF-FS 2020:12) och alla de nya samlade råden ska följas av alla i Sverige. Västerviks kommun ville vädja till alla föreningar om hjälp med att både göra råden kända och att råden följs i alla föreningars verksamheter. Därför skickade kommunen vidare informationen till samtliga föreningar i ett utskick via flera olika kanaler under skärtorsdagen.

Västerviks kommun är medveten om att situationen är riktigt tuff för alla föreningar, de föreningar som har evenemang för publik som en viktig inkomstkälla får det ännu svårare när begränsningen av publika evenemang är att max 50 personer får vara på samma plats.
- Vi på kommunen är medvetna om detta och föreningar med akuta problem i verksamheten på grund av den här situationen välkomna att kontakta oss så kan vi undersöka om vi kan hjälpa till på något sätt, säger Västerviks kommuns Idrotts- och fritidsstrateg Anders Östlund.

I informationen till alla idrottsföreningar som kanske är precis i uppstarten av en utomhussäsong eller som precis håller på att avsluta tävlingssäsongen inomhus finns många konkreta råd och rekommendationer.
- Folkhälsomyndigheten råder alla idrottsföreningar att hålla igång ungdoms- och träningsverksamheterna så gott det går, men att förlägga så mycket träning som det är möjligt utomhus tills vidare, säger Anders Östlund och fortsätter:
- Råden från Folkhälsomyndigheten medför också att man ska undvika allmänna omklädningsrum så mycket som det bara går och att man ska hålla avstånd på en och en halv i olika lokaler inomhus.

För att dessa råd ska efterlevs kommer kommunen nu att arbeta mer aktivt med att informera om dem med trycksaker i anslutning till alla kommunala träningsanläggningar och omklädningsrum.
- Tills vidare tycker vi att föreningar ska informera alla träningsgrupper att byta om hemma och även duscha hemma efter genomförd träning om det är möjligt, säger Anders Östlund.

Kommunen informerar också om att det finns råd om tävlingar, matcher, cuper och liknande. Rådet är att skjuta upp matcher, cuper och tävlingar. De flesta specialförbund har gjort särskilda tolkningar som är anpassade för hur råden går att använda i olika sporter, alla föreningar uppmanas att se till att informera sig om vad deras förbund eller distriktsförbund har informerat om.

Folkhälsomyndigheten går även ut med uppmaningar att föreningar ska bedriva sina nödvändiga förenings- och eventuella årsmöten med hjälp av distansmötesteknik. Föreningar som behöver tips och stöd för att komma igång med distansmöten via videokonferensutrustning ges tipset att kontakta Västerviks kommuns landsbygds- och skärgårdsutvecklare Malin Ohlsson. Malin Ohlsson nås på telefon 0490-25 41 70, eller mejl malin.ohlsson@vastervik.se.

Slutligen vill kommunen uppmärksamma alla föreningar på den hjälp till kommunens äldre och andra från de riskgrupper som ska hålla sig hemma nu som Västerviks kommun startat. Den insatsen kallas ”servicehjälpen” och föreningar som vill bidra (OBS måste vara hela föreningen som står bakom, inte privatpersoner) med exempelvis inköp och hemkörning av matvaror eller annat uppmanas kontakta Malin Ekdahl på 0490-25 52 93 eller malin.ekdahl@vastervik.se. Läs mer om servicehjälpen här: www.vastervik.se/servicehjalpen.

Västerviks kommuns samlade information om coronafrågor, inklusive information på flera olika språk finns på www.vastervik.se/corona

Sidan senast granskad den 9 april 2020