Pressmeddelande: Medarbetare på förskola i kommunen konstaterad smittad av Covid-19

2020-08-21

En medarbetare inom en förskola i Västerviks kommuns barn- och utbildningsförvaltning är konstaterad smittad av sjukdomen Covid-19. Medarbetaren har inte arbetat sedan testet – som senare bekräftades vara positivt – togs. Smittan bedöms inte ha kommit från arbetsplatsen i en första bedömning som gjorts av Smittskyddsenheten på Region Kalmar län.

På arbetsplatsen har övrig personal informerats om situationen, tre ytterligare medarbetare med milda symptom har stannat hemma under veckan. En av dem har fortfarande symptom och ska genomföra ett självtest.

Förskolans barns vårdnadshavare kommer att informeras om att det finns en medarbetare som är smittad, hur arbetet fortsätter, samt var de ska vända sig om de har fler frågor via kommunens system IST under fredagseftermiddagen.

I övrigt fortsätter verksamheten på förskolan enligt de rutiner som gäller för hygien och smittskydd inom Västerviks kommuns barn- och utbildningsförvaltning, med utomhusverksamhet, noggrann handtvätt och hämtning/lämning utomhus.

- Smittskyddsenheten hos Region Kalmar län har gjort bedömningen att de åtgärder som är vidtagna är tillräckliga för att det inte ska riskera att ske smittspridning på förskolan i nuläget, säger Ewa Myhrén tillförordnad verksamhetschef för förskolan hos Västerviks kommun och fortsätter:
- Västerviks kommun håller noggrann uppsikt över frågan och har tät kontakt med övriga berörda aktörer för att snabbt kunna vidta andra åtgärder om bedömningen ändras.

Sidan senast granskad den 21 augusti 2020