Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Kommunstyrelse

Kommunstyrelsen ansvarar för ledning, samordning och utveckling av kommunens verksamhet. Kommunstyrelsen omfattar politik, ledningskontor (inkl. näringslivsstöd), samhällsbyggnad, arbete och kompetens, kultur, kommunservice samt räddningstjänst.

Omvärldsanalys

Under inledningen av 2022 lugnade pandemin ner sig i Sverige. Den ekonomiska återhämtningen har fortsatt under året och de flesta bedömare tror nu att vi passerat konjunkturtoppen och är på väg in i en lågkonjunktur. I februari dök ett nytt stort orosmoln upp då Ryssland invaderade Ukraina. Förutom den rent mänskliga tragedin innebär det enorm materiell förstörelse och stor påverkan på miljö och ekonomi. Redan innan var det på grund av pandemin brist på många varor och material, och nu ser man att framför allt olja, gas, konstgödsel och spannmål kommer bli bristvaror framöver. Det innebar att priserna generellt steg kraftigt under året med höga inflationstal som följd. Även de mycket låga marknadsräntor som vi vant oss vid de sista åren har nu börjat stiga rejält. Den säkerhetspolitiska utvecklingen för närmaste framtiden är osäker och förändringar internationellt och nationellt kommer att påverka oss på lokal nivå.

Arbetslösheten i Västerviks kommun har i samtliga tre grupper (andelen av den registrerade arbetskraften) minskat och är lägre per december 2022 jämfört med samma tid 2021. Långtidsarbetslösheten har minskat och i Västervik understiger arbetslösheten total nivå för riket. Antal hushåll med behov av ekonomiskt bistånd har fortsatt att minska även under 2022. Inom projekt Feriepraktik, i samarbete med Tjustbygdens Sparbank, har 400 ungdomar sökt anställning inom kommunen eller näringslivet, 285 var ute i sin feriepraktik.

Digital säkerhet är en ständigt aktuell fråga, inte minst efter de cyberattacker som skett under 2021. Tillgänglighet blir också allt viktigare. Medborgarna förväntar sig kommunal service under hela dygnet veckans alla dagar. För att möta denna förväntan blir utvecklandet av digitala tjänster till medborgare, föreningar och företag alltmer angelägen. För att effektivisera den interna kommunala verksamheten utvecklas interna e-tjänster och allt fler företag och kommuner digitaliserar även interna processer (robotisering och AI).

Förväntningarna på enheten för samhällsbyggnad är höga. Detta gäller såväl från aktörer inom kommunkoncernen som från externa aktörer, invånare, företag, organisationer och föreningar. Intresset att utveckla Västerviks kommun är trots den pågående coronapandemin fortsatt stort vilket ger avtryck i efterfrågan på en mängd insatser inom samhällsbyggnadsområdet. Exempel på detta är byggklara tomter för bostäder och verksamheter, behov av nya och/eller reviderade detaljplaner, en omfattande kommunal investeringsbudget, många uppdrag inom kart/mät/GIS, höga ambitioner och flera större projekt inom området hållbar utveckling, föreningsinsatser, lokal utveckling på landsbygd och i mindre tätorter samt många projekt rörande det offentliga rummets funktion och utformning. 

Återstarten av kultursektorn efter pandemin är en långsiktig utmaning. Kulturen bör ses som ett välfärdsområde och inkluderas i beslutsprocesser som behandlar strategiska vägval för välfärden på statlig, regional och kommunal nivå. Regeringen har beslutat om en översyn av kultursamverkansmodellen och utredningen ska redovisas hösten 2023. Mer systematisk samverkan mellan kulturpolitik och utbildningspolitik kan säkra barn och ungas tillgång till offentligt finansierad kultur.

Väsentliga händelser

2022 har visat positiva signaler med en fortsatt nettotillväxt av företag, både i form av nystartade och nyetablerade verksamheter samt en arbetslöshet som är fortsatt lägre än riket. En intressant signal är att vissa, större etableringar, är av verksamheter som är inriktade på hållbarhet och nyttjande av lokal energiförsörjning. Anläggande av solcellsparker ökar markant där tillstånd har beviljats för parker på sammanlagt hundratals hektar. 

Inom arbetsgivarområdet har organisationens förutsättningar att klara välfärdsuppdraget prioriterats. Aktiviteter har genomförts utifrån de politiskt fastställda målen kopplat till attraktiv arbetsgivare, hållbart medmedarbetarengagemang och friska medarbetare. En sådan aktivitet är det kommungemensamma arbetet med att ta fram kompetensförsörjningsplaner för, inledningsvis, förvaltningarna. 

Inom projekt Feriepraktik, i samarbete med Tjustbygdens Sparbank, har 400 ungdomar sökt anställning inom kommunen eller näringslivet, 285 var ute i sin feriepraktik.

Under året har kommunen tagit emot 46 anvisade och ca 25 egenbosatta personer, knappt 50 % av dessa har varit barn. Enheten för arbete och kompetens har medverkat i den kommunala samordningen utifrån invasionen i Ukraina och bidragit med resurs kring organisation av mottagning och boende i Ankarsrum och på Västerviks Resort AB, samt stöd till civilsamhället. Enheten erbjuder också information med språkstöd till de personer som bor i kommunens boende. 

Inom Campus Västerviks FoU-verksamhet pågår flera forsknings- och utvecklingsprojekt. Samtidigt har flera licentiatprojekt pågått tillsammans med bland annat Göteborgs universitet, Linköpings universitet. Linnéuniversitetet och Högskolan Väst. Samtliga projekt har landsbygdsfokus, utifrån arbetsgivarbehov norra Kalmar län. Flera nya samarbeten med bland annat högskolan i Jönköping, Linnéuniversitetet och Mälardalens universitet, både inom utbildning och forskning planeras.

IT-säkerhetsområdet är ständigt aktuellt och har i dessa tider fått ännu större fokus utifrån det säker-hetspolitiska läget i Europa och de många IT-sårbarheter som har kommit i dagen och drabbat kommuner, myndigheter och näringsliv. Arbetet med revisionsåtgärder kopplade till IT- och informationssäkerhet fortsätter och även många andra utredningar och uppdrag.

Som ett led i att lyfta fram och fokusera på digitaliseringsfrågor gjordes under året en omorganisation där Digitaliseringskontorets verksamhet flyttade till kommunens ledningskontor under den nybildade Utvecklingsenhet. I samband med denna organisationsförändring fick Upphandlingsenheten en ny tillhörighet hos Enheten för Kommunservice.

Räddningstjänsten har under året haft 919 insatser i Västerviks kommun, vilket är en ökning med drygt 6 % i jämförelse med föregående år. De insatser som ökat mest i jämförelse med 2021 är brand i skog och mark, brand i byggnad och trafikolyckor.

Primärkommunens förvaltningar och verksamheter har genomgått steg 1 i kontinuitetshantering för att ta fram planer för att bättre kunna hantera eventuella störningar och avbrott som verksamheten kan drabbas av. Under sommaren har arbetet sammanställts och skickats ut till verksamheterna för vidare hantering.

Förändringarna i LSO (lag om skydd mot olyckor) ställer också krav på att kommunerna i sitt ledningssystem ständigt ska upprätthålla en övergripande ledning av räddningstjänstverksamheten och tillhöra en ledningscentral med ett ledningssystem. Vi är med anledning av dessa krav, från 17 januari 2022, ansluta till ledningssystemet ”Räddningstjänstsamverkan Småland Blekinge” (RSB) i Jönköping. Där har vi stöd av SOS-alarm, en vakthavande räddningschef, ett vakthavande befäl och ett larm- och ledningsbefäl. Detta har stärkt Västerviks kommuns förmåga att klara större, komplicerade och långdragna händelser som skull kunna inträffa inom kommunen. När vi gick med i Räddningstjänst-samverkan Småland-Blekinge ändrades benämningen på Räddningschef i Beredskap (RCB) till Regional Insatsledare (RIL).

Genomförande av fysiska kulturarrangemang inom verksamheterna har åter startats upp då restriktionerna släpptes. Uppdraget gällande Kulturkvarteret har återupptagits genom den nya verksamheten i Bryggaren för att säkra kommunen publika kulturutbud. Extern finansiering har beviljats för flera kulturprojekt under året, bland annat har en skapande verkstad startats upp som en kreativ mötesplats för allmänheten i anslutning till Bryggarens kulturscen.

Inom samhällsbyggnadsenheten har en mängd projekt inom miljöområdet bedrivits under året. Som exempel kan nämnas det fleråriga LONA-projektet ”Vattenfördröjande åtgärder” som slutredovisades i slutet av året med mycket bra resultat och har lyfts upp av Naturvårdsverket som ett ”Gott exempel”. 

Detaljplanen för Lucerna reningsverk vann laga kraft i december 2022. Arbetet med flera detaljplaner är påbörjat.  Som exempel kan nämnas detaljplan för Ankarsrum som möjliggör för en etablering av Global Food Parks, detaljplan för sjukhusområdet, Bökensvedsområdet, Breviksplanen, Segelmakeriet med flera. 

Uppdraget att ta fram en förstudie på dragning av cykelvägar för Ankarsrum, Gunnebo, Västervik och Gamleby är påbörjat genom en inventering av befintliga möjligheter att cykla mellan nämnda tätorter. Materialet har börjat analyseras och sammanställas.

Flera större projekt har färdigställts under året som till exempel omgestaltning av Västerviksvägen i Gamleby, förlängning av Forellvägen och ombyggnaden av Skeppsbropromenaden.

Ett tillfälligt entreprenadavtal har tecknats kring utförandet av gata/park då den genomförda upphandlingen överklagats. 

Under året har även ordinarie val till riksdag, region och kommun genomförts.

Förväntad utveckling/framtid

Samverkan mellan kommunen och Arbetsförmedlingen (AF) utvecklas ytterligare genom en ny lokal överenskommelse och avtal kring gemensamma satsningar för kommuninvånare utanför arbetsmarknaden och egen försörjning. Enligt AF:s senaste arbetsmarknadsprognos från hösten 2022 bedömer man att pågående konjunkturavmattning påverkar arbetsmarknaden men att en fortsatt hög efterfrågan på utbildad arbetskraft kvarstår. Arbetslösheten kommer att öka under 2023 och första delen av 2024.

Behov av, och kraven på, kompetenta medarbetare och personer som vill studera i Västervik är fortsatt högt och utvecklingsarbetet mot fastställda mål pågår med utökat antal studieplatser inom Campus Västervik.
 
Arbetet med att stärka IT- och informationssäkerheten i kommunen efter revisionens rekommendationer fortsätter även 2023. IT-enheten behöver finnas med och ha en aktiv roll i kommunkoncernens digitaliseringsarbete, inte minst utifrån IT- och informationssäkerhet. Den påbörjade IT-strategin, som ska tydliggöra IT-enhetens roll och ansvar, ska slutföras och beslutas under 2023.

Internservice fortsätter det länsövergripande samarbetet gällande telefoni och byte av nummerserie under 2023. Ärendehanteringssystemet NSP har fler funktioner att ta i bruk för en effektivare administration, som till exempel införande av tjänstekatalog kopplat till fakturering. Fler verksamheter visar intresse av att använda NSP som ärendehanteringssystem. För att öka service och tillgänglighet kommer internservice att göra en översyn av samtalshanteringen tillsammans med kommunens verksamheter. 

Första halvåret är en period då många av de objekt som finns i investeringsbudgeten förbereds inför genomförande under andra halvan av året. Stora delar av den kommunaltekniska infrastrukturen har tillkommit under perioden 1950 - 1980 vilket gör att behovet av reinvesteringar kommer att vara fortsatt högt. Med en äldre anläggningsmassa ökar även riskerna för, och därmed även kostnaderna för, oplanerade reparationer och åtgärder som ej kunnat förutses. Efterfrågan på samhällsbyggnadsenhetens arbete kommer att vara fortsatt hög inom en överskådlig framtid, och detta gäller i princip samtliga delar av verksamheten. 

Vi märker att det är allt svårare att hitta kvalificerad personal till flera enheters olika verksamheter. Som exempel kan för enheten för kommunservice nämnas kockar och IT-tekniker. Då man där inom de närmsta åren kommer att ha ett flertal pensionsavgångar är detta en stor utmaning. 

Kulturenheten arbetar aktivt med bred samverkan inom många sektorer, men vikten av tydliga kulturpolitiska ställningstaganden särskilt för att säkerställa barn och ungas rätt till kultur bör betonas. Kulturutbudet och deltagandet ska breddas och tillgängliggöras ytterligare, bland annat genom omlokalisering av biblioteket i Ankarsrum, där en mer öppen verksamhet skapas. 
Utmaningar inom området rör återstarten av kultursektorn, ökade kostnader utifrån rådande samhällsläge, minskad möjlighet till extern finansiering för utveckling samt kompetensförsörjning.

Ekonomisk redovisning

Post Nettokostnad 22-12-31, mnkr Budget 2022, mnkr Avvikelse mot budget 2022, mnkr
Totalt -469,4 -480,7 11,4
Politisk verksamhet -13,2 -14,2 1,0
Ledning -81,7 -93,8 12,1
Samhällsbyggnadsenheten -145,4 -124,9 -20,5
varav nedskrivningar -6,5 0 -6,5
Arbete och kompetens -76,9 -88,1 11,2
Kommunservice -27,4 -29,4 2,0
Kultur -56,6 -58,4 1,8
Räddningstjänst och samhällsskydd -53,1 -52,7 -0,3
Koncerngemensamt och utvecklingsanslag -15,2 -19,2 4,0

Kommunstyrelsens förvaltning inklusive ledningskontoret gör för 2022 ett sammantaget resultat på +11,4 mnkr jämfört med budget, med ett positivt utfall för de flesta av förvaltningens enheter.

Politiken visar ett överskott på +1,0 mnkr, främst som följd av lägre personalkostnader än budgeterat.

Ledningskontoret landar på ett samlat utfall på +12,1 mnkr från de underliggande ansvaren. 

Hos enheten för arbete och kompetens ser vi ett sammanlagt resultat på +11,2 mnkr mot budget. Resultatet är främst påverkat av vakanser, fortsatt minskade kostnader för ekonomiskt bistånd och effekter av att ”växla försörjningsstöd”, ökade intäkter för arbetsmarknadsinsatser, fortsatt minskad mottagning av nyanlända med minskad ersättning i form av statsbidrag inom flyktingmottagning, både tidigarelagd och försenad utbetalning av externa projektmedel.

Överskottet hos kommunservice på 2,0 mnkr härrör till stor del från lägre personalkostnader på grund av bland annat ej rekryterad personal. Måltidsservice har ökade intäkter i både butik och även ett ökat antal gäster i restaurangerna.
 
Kultursatsningen i årets budget ger möjlighet till ett utökat publikt utbud genom den nya verksamheten i Bryggaren. Kulturenhetens positiva resultat beror till största del på pandemins effekter under delar av året samt pågående rekryteringar och en högre sjukfrånvaro. Vid årsbokslut visar enheten ett resultat om + 1,8 mnkr. 

Räddningstjänsten redovisar ett minus jämfört med budget på 329 tkr. Detta beror till största delen på större inköp av förbrukningsmaterial i form av däck till fordon och inköp av arbetskläder.

Samhällsbyggnadsenheten visar ett utfall jämfört med budget på -20,5 mnkr. Av dessa härrör 6,5 mnkr från nedskrivningar av anläggningstillgångar som tillkommer utöver den vanliga driften. Budgetavvikelsen beror på i huvudsak ökade tillfälliga kostnader för upphandling och genomförande av nytt entreprenadavtal och pågående rättsprocesser med åtföljande advokatkostnader. Kostnadsutvecklingen avseende material som används i verksamheten kopplade till kraftiga prisökningar på bränsle och råvaror slår både mot driftskostnader i den löpande verksamheten samt enskilda investeringsprojekt. Fysisk planering har många pågående projekt och tillkommande uppdrag som är kostnadsdrivande.

Sidan senast granskad den 24 april 2023