Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Studie- och yrkesvägledning

Att göra val inför framtiden, är en ständigt pågående process. Elevernas studie- och yrkesval har stor betydelse för hur deras framtid kommer att utveckla sig. Studie- och yrkesvägledning är en rättighet för eleven, och skolan har ett viktigt och omfattande uppdrag att stödja eleverna i att göra väl underbyggda val. Alla på skolan ska bidra till att elevens studie- och yrkesval inte begränsas av kön, social eller kulturell bakgrund. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag, vilket innebär att skolan ska kompensera för elevers olika förutsättningar så att alla får samma möjligheter.

Syftet med studie- och yrkesvägledning är att ge eleverna förutsättningar att hantera frågor som rör val av studier och yrken. Mångfalden av både yrken och utbildningar gör att eleven kan uppleva det som komplicerat att överblicka sina möjligheter. En ständigt pågående samhällsutveckling och snabba förändringar på arbetsmarknaden bidrar ytterligare till svårigheter att förutse villkoren i arbetslivet. Studie- och yrkesvägledning är en viktig del i det livslånga lärandet.

Studie- och yrkesvägledning kan bedrivas i både vid och snäv bemärkelse. Vägledning i vid bemärkelse är all den verksamhet som bidrar till att ge eleverna kunskaper och färdigheter som underlag för att fatta beslut om framtida yrkesval. Den verksamheten är hela skolans ansvar. Det handlar till exempel om praktisk arbetslivserfarenhet (PRAO), undervisning som rör arbetslivet, studiebesök, utbildningsinformation och aktiviteter för att utveckla individens självkännedom.

Studie- och yrkesvägledning i snäv bemärkelse är den personliga vägledning som studie- och yrkesvägledaren ger i vägledningssamtal, individuellt eller i grupp. Här ges den enskilde eleven möjlighet att reflektera över sig själv i relation till olika framtidsvägar. Studie- och yrkesvägledningen måste utgå från elevens behov och förutsättningar, samt kunna anpassas för att på bästa sätt stödja eleven att gå vidare i sin valprocess och att genomföra sina beslut.

Elevens behov av studie- och yrkesvägledning kan summeras som att eleven, utifrån sina förutsättningar, ska:

  • bli medveten om sig själv
  • bli medveten om olika valalternativ, såsom olika utbildningar och yrken
  • bli medveten om relationen mellan sig själv och valalternativen
  • lära sig att fatta beslut
  • lära sig att genomföra sina beslut

Läs mer på https://www.skolverket.se/

Välkommen att ta kontakt med mig för ytterligare information!


Cecilia Ekström
Studie- och yrkesvägledare

Östra Ringskolan
Ankarsrums skola 7-9
Tel: 010-355 14 92, 070-287 58 06 
E-post: cecilia.ekstrom@vastervik.se

Sidan senast granskad den 1 februari 2023