Pressmeddelande: På torsdag invigs Åke Strömbergs väg i Loftahammar, medborgarförslag ledde till byte av gatunamn

2014-08-12

Torsdagen den 14 augusti byter Askerumsvägen i Loftahammar namn till Åke Strömbergs väg och Västerviks kommun bjuder in massmedia och intresserad allmänhet till en enklare ceremoni där gatunamnet offentliggörs.

Det var i september förra året som en kommuninvånare i ett medborgarförslag föreslog att den gata som leder till Wienerbagarens anläggning från Bjursundsvägen i Loftahammar borde byta namn till Åke Strömbergs väg. I början av februari i år beslutade kommunstyrelsen att ändra gatunamnet enligt medborgarförslaget och nu genomförs namnändringen i praktiken med en ceremoni i Lofthammar.

Förslagsställaren motiverade förslaget bland annat med att brödfabriken startats på Åke Strömbergs initiativ och att fabriken gett arbete åt många människor inom vår kommun, vilket kommunstyrelsen ställde sig bakom. Det kan tilläggas att det är ovanligt att gator döps efter levande personer.

Därför vill nu Västerviks kommun genomföra namnändringen med en mindre ceremoni, där kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson kommer att hjälpa till att ersätta den gamla gatskylten med den nya. På plats kommer också Åke Strömberg och förslagsställaren Karl-Gustav Andersson att finnas.

• Vad: Invigning av Åke Strömbergs väg i Loftahammar.
  • Var: Korsningen Bjursundsvägen – Askerumsvägen, Loftahammar.
  • När: Torsdag 14 augusti, klockan 15.00.

Välkommen!

För mer information, vänligen kontakta

Bruno Nilsson,

samhällsutvecklingschef Västerviks kommun,