Pressmeddelande: Västerviks kommun anställer ny stadsarkitekt: Sara Dolk börjar hos samhällsbyggnadsenheten 7 september

2020-06-03

Nu är det klart vem som blir ny stadsarkitekt i Västerviks kommun. Efter att mångåriga stadsarkitekten Ulla-Britta Stävmark Andersson gick i pension tidigare i våras har tjänsten varit vakant en kortare tid, men nu är rekryteringsprocessen klar och valet har fallit på Sara Dolk.

- Det har varit en process med flera mycket kvalificerade sökande, säger kommunens samhällsbyggnadschef Daniel Niklasson, som fortsätter:
- Och det är därför mycket kul att få presentera Sara Dolk som ny stadsarkitekt i kommunen från och med september.

Sara Dolk arbetar idag som stadsarkitekt i Hultsfred-Vimmerby kommuner och har en bakgrund med erfarenhet från både kommunal och privat sektor. Förutom rollen som stadsarkitekt så har hon tidigare arbetat som planarkitekt i både Västerviks- och Valdemarsviks kommuner, samt inte minst som handläggande arkitekt på sin pappas, Bertil Dolks, arkitektkontor i Gamleby.
- Jag är uppvuxen med arkitekturen och brinner för de estetiska frågorna. Det ska bli spännande att komma tillbaka till hemkommunen! Gestaltningen av offentliga miljöer berör ju alla, och jag ser ödmjukt på uppgiften, säger Sara Dolk avslutande.

Sara Dolk börjar sin nya anställning som stadsarkitekt i Västerviks kommun 7 september.

Sidan senast granskad den 3 juni 2020