Pressmeddelande: Sabotage av rännstensbrunnslock i södra Västervik

2020-05-13

Under förra veckan lyfte någon bort galler på rännstensbrunnar vid Ludvigsborgsskolan i Västervik. Detta har nu spridit sig ut på gatumarken i skolans närområde. Igår rapporterades ett lyft brunnslock i korsningen Idrottsgatan-Tallskärsgatan, samt att ytterligare en kommuninvånare hörde av sig och berättade att han själv lagt på lock på Ekdalsgatan.

- Detta är oerhört allvarliga sabotage och jag tror att de som roar sig på det här sättet behöver få förklarat för sig hur farligt det de gör kan vara om någon fotgängare, cyklist eller till och med bilist skulle hamna fel i ett sådant här hål, säger Västerviks kommuns samhällsbyggnadschef Daniel Niklasson, som fortsätter:
- Det mesta tyder kanske på att det är väldigt unga personer som är skyldiga, men det gör tyvärr inte det här mindre allvarligt. Min uppmaning är att alla boende i Västerviks södra delar nu hjälper oss och försöker få stopp på det här med en gång.

Den som ser en brunn som saknar brunnslock uppmanas att omgående ringa Västervik Miljö & Energi på 0490-25 70 50. Den som har möjlighet att själv prata med förövarna uppmanas att förklara hur allvarligt den här typen av sabotage är.

Sidan senast granskad den 13 maj 2020