Pressmeddelande: Bron över Stora strömmen i Västervik måste repareras akut, avstängd för överfart i fyra timmar onsdag 13 maj

2020-05-07

Tyvärr måste bron över Stora strömmen i Västervik repareras akut och därför kommer den att stängas av för fotgängare, cyklister och all form av motortrafik under onsdag 13 maj, först på förmiddagen mellan 09.30 till 11.30 och sedan på eftermiddagen mellan 13.30 till 15.30.

- Förutom att vara avstängd för biltrafik och all annan överfart under fyra timmar 13 maj kommer bropassagen att vara stängd för båttrafik från och med 7 maj till och med fredag 15 maj klockan 09.30, säger Anders Norell, affärsområdeschef för entreprenad på Västervik Miljö & Energi AB.

För att skapa trygghet och för att kunna vara beredd på akuta incidenter kommer Region Kalmar Län och räddningstjänsten i Västerviks kommun att placera både en ambulans och en brandbil på östra sidan om bron under tiden som trafiken är avstängd.
- Det kommer också att finnas möjligheter att vid akuta lägen både transportera över räddningstjänstpersonal och brandbilar om det behövs och att transportera akuta sjukdomsfall från Norrlandet, Piperskärr, Tändsticksområdet, Grantorpet, Ekhagen och Gränsö via Slottsholmen till Strömsholmen för vidare transport till sjukhus, säger räddningstjänstens operative chef Peter Helge.

- Vi beklagar det eventuella besvär som reparationen medför och hoppas på förståelse för åtgärden, säger Daniel Niklasson, samhällsbyggnadschef i Västerviks kommun.

Sidan senast granskad den 7 maj 2020