Pressmeddelande: Projektet Feriepraktik genomförs ytterligare ett år tack vare fortsatt stöd från Tjustbygdens Sparbank

2019-02-06

För sjunde året i rad genomför Västerviks kommun med stöd av Tjustbygdens Sparbank projektet Feriepraktik.

Syftet är att ge ungdomar en första arbetslivserfarenhet och en introduktion till arbetslivet. Arbetslivserfarenhet och kontakter är avgörande för att få jobb, men för en ung person som saknar detta är steget väldigt stort. Feriepraktiken ger också arbetsgivare möjlighet att visa sin verksamhet och en chans att hitta framtida personal.

- I och med samarbetet kan vi erbjuda feriepraktikplatser inte bara som tidigare i kommunala verksamheter och ideella föreningar, utan även i näringslivet inom flera olika branscher, säger Lisa Hedström, samordnare för Praktikservice på Västerviks kommun.

Som företagare står man för halva kostnaden för feriepraktikanten, Tjustbygdens Sparbank genom Sparbanksstiftelsen Tjustbygden står för andra halvan.

Målgruppen för Feriepraktik 2019 är ungdomar födda 2000, 2001, 2002 och 2003 folkbokförda i Västerviks kommun.

Sista anmälningsdag för de företag som vill ta emot feriepraktikanter är den 10 mars.

Sidan senast granskad den 6 februari 2019