Pressmeddelande: Myntbetalning för parkering försvinner från tre centrala parkeringsplatser i Västervik

2019-04-10

Det händer mycket när det gäller bilparkeringar i centrala Västervik, näst på tur är att p-automaterna byts ut på de tre centrala parkeringsplatserna Vårdträdsplan (vid Mejeriet), Läroverksplan (framför Ellen Keyskolan) och vid St. Gertruds Kyrka.

De som är vana att betala med mynt får lära sig nya sätt att betala sin parkeringsavgift. Beslutet att fasa ut kontanthanteringen i parkeringsautomaterna fattades av kommunstyrelsen 22 oktober i höstas.

- De betalmetoder som finns från och med nu är kort, SMS, eller app och de två sistnämnda metoderna funkar precis som innan. Man kommer också att kunna köpa månadskort direkt i automaten längre fram, men just nu fungerar det bara på Läroverksplan, säger Västerviks kommuns samhällsbyggnadschef Daniel Niklasson, som fortsätter:
- En annan ändring är att p-automaterna inte längre skriver ut någon p-biljett, du matar istället in ditt registreringsnummer direkt i automaten vid kortbetalning.

Under vecka 15 kommer betalningsautomaterna på de tre parkeringsplatserna att bytas ut och det kan innebära störningar vid betalningen.

Bakgrunden till att kontantbetalningar tas bort i p-automaterna är att kommunen inte har någon annan kontanthantering i organisationen längre.

- Därmed fanns det en stor besparing att göra på att ta bort hanteringen även när det gäller parkeringar, vilket kommunstyrelsen också önskade. Statistik har också visat att antalet kunder som betalar sin parkering med mynt har minskat kraftigt under de senaste åren, säger Daniel Niklasson avslutande.

Sidan senast granskad den 10 april 2019