Styrning och uppföljning av den kommunala verksamheten

Ansvarsstruktur och styrning av den kommunala koncernen

I kommunkoncernen finns flera nivåer av politiska instanser: kommunfullmäktige (KF), kommunstyrelsen och nämnderna samt styrelserna för de kommunala bolagen. Därtill finns det en tjänstemannaorganisation. Det är politikerna som är ytterst ansvariga för den kommunala servicen. De anställda ansvarar för att politiska beslut genomförs i det dagliga arbetet. Styrning och uppföljning utgår från Vision 2030 - Livskvalitet varje dag - och mål för verksamheterna i den kommunala koncernen. KF beslutar om mål för god ekonomisk hushållning samt om riktlinjer och övergripande styrdokument. Ekonomiska ramar och mål sätts av KF i det årliga budgetdokumentet, sedan är det respektive nämnd som ansvarar för att verksamheten uppnår målen och håller tilldelad budget. KF följer utvecklingen i delårsrapporten efter första och andra tertialet, samt i årsbokslutet per december. De två senare rapporterna följer även upp målen och granskas också av revisionen. Kommunstyrelsen (KS) följer löpande utvecklingen av kommunens ekonomi i ekonomirapporter som upprättas månadsvis. KS har uppsiktsplikt, dvs. ansvarar för att hålla uppsikt över hela den kommunala koncernen. Det innefattar nämnder och kommunala bolag. Uppsikten tar sin utgångspunkt i budget, ägardirektiv och verksamhetsplaner men även internkontroll, delårsrapporter och policys återrapporteras till KS.

Styrningen av de kommunala bolagen sker främst genom bolagsordning och ägardirektiv som fastställs årligen genom beslut på bolagsstämmorna och i KF. Västerviks Kommuns Förvaltnings AB är moderbolag i bolagskoncernen och kommunstyrelsens arbetsutskotts ledamöter utgör styrelsen i bolaget. VD i förvaltningsbolaget är kommundirektören. Sammansättning av styrelse och VD är ett viktigt led i arbetet med en samordnad koncern. Kommunen lämnar borgen för hela koncernens låneram som för 2020 uppgick till 2 910 mnkr. Inklusive övriga borgensåtagande borgar kommunen för 2 912,6 mnkr.

För att kommunen ska kunna äga ett bolag, ska det bedrivas så att verksamheten är förenlig med det kommunala ändamålet och utförs inom ramen för de kommunala befogenheterna. Alla de av Västerviks kommunägda bolagen bedöms i allt väsentligt uppfylla kraven.

Intern kontroll

Kommunstyrelsen har ett övergripande ansvar för att samordna den interna kontrollen, som regleras i reglementet för intern kontroll. Både bolag och förvaltningar ska varje år upprätta en internkontrollplan som godkänns av respektive styrelse eller nämnd. Avrapportering görs sedan till styrelse och nämnd och en sammanfattande rapport för koncernen lämnas till KS. Där fel och brister upptäcks ska förslag på åtgärder finnas.

Sidan senast granskad den 26 april 2021