Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Tehgilgnägllit – arb röf alla!

Från och med 23 september ska allt material som du publicerar i tjänsten vara tillgängligt för alla. Det betyder att texter, PDF:er, e-tjänster, filmer och inlägg i sociala medier ska vara lätt att förstå även för personer med en funktionsvariation. Tillgänglighet är en mänsklig rättighet och regleras av lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service (Webbtillgänglighetsdirektivet). Här kan du läsa mer om hur det påverkar dig.

Vår webbplats och sociala medier behöver fungera för alla

Sammanfattningsvis handlar det nya lagkravet om att ingen ska få känna sig exkluderad på grund av var man bor, hur mycket pengar man har, hur webbplatsen är strukturerad, huruvida man har en funktionsvariation eller inte, eller hur språkkunnig man är. Tillgänglighet bygger dessutom på att den tekniska lösningen är stabil och att man inte ska behöva bekymra sig om säkerhet.

Att göra information tillgänglig innebär att alla kan ta del av den på ett enkelt sätt. En synskadad person eller en person med kognitiv funktionsnedsättning kan exempelvis använda ett program som låter datorn läsa upp texten. Detta gör att personen kan ta till sig information på samma villkor som alla andra. För att programmet ska kunna utföra sitt uppdrag krävs att våra webbplatsen samarbetar med verktyget. Och därför måste vi skapa förutsättningar för detta.

Vad omfattar lagen?

Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service (Webbtillgänglighetsdirektivet) säger att den 23:e september 2020 ska följande vara tillgängligt:

  • Alla webbplatser som riktar sig till allmänheten
  • Alla videos på våra webbplatser publicerade efter 23 september 2020
  • Alla dokument publicerade efter 23 september 2018

Utöver tillgängliga gränssnitt ska också följande finnas på alla våra webbplatser:

  • Tillgänglighetsredogörelse som anger om sidan är helt, delvis eller inte alls tillgänglig.
  • Alternativa format (om något inte uppfyller kraven)
  • Återkopplingsformulär för användare
  • Länk till klagomålshantering

Syftet med lagen är att säkerställa att information och tjänster ska kunna användas av alla människor oavsett till exempel funktionsnedsättning.

Tillsynsmyndighet för den nya lagen är Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, som kommer att göra systematiska, årliga kontroller för att se till att lagen efterlevs. Ansvarig för att lagen efterlevs är Västerviks kommun, men kan i vissa fall ligga på nämndsnivå.

Hur påverkar det mig?

Alla medarbetare i Västerviks kommunkoncern ska kommunicera på ett enkelt, vårdat och begripligt sätt. Det står skrivet i språklagen. Nytt från och med 23 september är att ingen ska hindras från att få tillgång till digital offentlig service. Det regleras av tillgänglighetsdirektivet. Du som är redaktör på webben, i sociala medier, jobbar med e-tjänster eller gör PDF:er till vår webbsida berörs extra mycket av det nya direktivet.
Du som är redaktör har fått mer information om detta.

Producerar du PDF:er till hemsidan?

Du som gör PDF:er som läggs upp på hemsidan kommer att behöva anpassa dom enligt det nya tillgänglighetsdirektivet. Vi är medvetna om att inte alla PDF:er på vår webbplats är tillgängliga just nu, och det kommer vara så ett tag framöver.

Vi kommer framöver att ordna någon form av utbildning för dig. Det du behöver göra nu är att skicka ett mejl till phia.bergdahl@vastervik.se med namn och kontaktuppgifter så återkommer vi med mer information.

Alla är berörda

Ibland förekommer uttryck som att ”en av fem har en funktionsvariation” eller att ”det finns en miljard personer med funktionsvariationer”. I vissa sammanhang kan de kanske vara meningsfulla förenklingar. Men i själva verket är det nog så att alla, förr eller senare, tillfälligt eller permanent, är berörda.

Det finns många olika funktionsvariationer. Ganska många av dem, till exempel dyslexi och färgblindhet, märker omgivningen vanligtvis ingenting av. Därför är det lätt att underskatta hur många människor som berörs av tillgänglighet och funktionsvariation.

Kanske kan du känna igen dig i något av dessa exempel:

  • Tidspress, irritation, hot, konflikter och annan stress kan orsaka påtagliga svårigheter vid användning av digitala system.
  • Den som befinner sig i rörelse i ett fordon eller som bär tjocka vantar på grund av kyla har ofta i praktiken en begränsad motorisk precision.
  • Den som har barn i famnen eller springande omkring sig kan ha både begränsad motorik och förmåga att höra och att fokusera.
  • Den som har ett annat modersmål har ibland samma behov textning som en person med till exempel nedsatt hörsel, liksom den vars högtalare inte fungerar.

Varför?

Tillgänglighet är en mänsklig rättighet. ”Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.” står det i FN-konventionen om de mänskliga rättigheterna. Regeringens funktionshinderspolitik bygger på FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning som Sverige har anslutit sig till och förbundit sig att följa.

Offentliga sektorn har ett särskilt ansvar för tillgänglighet eftersom det är en del av arbetet med att säkerställa mänskliga rättigheter. Alla statliga myndigheter ska enligt förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförandet av funktionshinderspolitiken verka för tillgänglighet, göra inventeringar och ta fram handlingsplaner.

Om vi inte gör våra texter, inlägg, filmer, PDF:er med mera på vår webbplats och i sociala medier tillgängliga så stängs stora grupper ute från att delta i samhället helt och fullt. Det är varken lagligt eller bra.  

Sidan senast granskad den 19 oktober 2020