Simhallspersonal hjälper till i skolrestauranger
Vi hjälps åt genom coronakrisen. När det behövs extra händer i skolrestaurangerna så rycker simhallens personal in. Sedan i måndags hjälper de till med att påminna eleverna om att hålla avstånd och ser till så att alla har det bra i restaurangen.
Klockan har precis slagit ett och det vilar ett lugn över Västerviks gymnasiums skolrestaurang. Dagens lunchrusch är över. Nu återstår att städa och plocka i ordning inför nästa dag. Längst bort bland borden i hörnet skymtar en kvinna i gul reflexväst med lockigt hår. En välkänd person som många är vana att se i en betydligt fuktigare miljö. Det är Heléne Lambertsson, samordnare på Västerviks simhall som för dagen hjälper till som värd i gymnasiets skolrestaurang.
Det känns så bra att kunna hjälpa till, det tycker både jag och mina kollegor. Vi går runt och kollar läget, försöker påminna eleverna om att hålla avstånd, torkar bord och hjälper till med sådant som behövs helt enkelt.
Heléne sveper med en trasa över borden och hejar glatt på några elever som sitter en bit bort.
Vi är nog rätt välkända bland ungdomarna. Många har vi träffat tidigare i simhallen. Det är känns kul att få träffa folk och småsnacka lite. Jag saknar våra besökare väldigt mycket.
Samarbetet en av lösningarna på flera problem
Större delen av simhallens verksamhet stängde när Region Kalmar län skärpte de lokala rekommendationerna i mitten av november. Simhallen är fortfarande bemannad från klockan 6 till 21 måndag till torsdag då Actic hyr omklädningsrummen. Själva bassängen är bara öppen för skolor och ungdomsidrott.
Vi hade ju precis kommit igång och börjat få tillbaka våra besökare, och så var vi tvungen att stänga ner. Klart det känns tråkigt. Vi längtar verkligen efter att allt ska bli som vanligt igen, säger Heléne.
När stora delar av verksamheten ställdes in uppstod ett problem. Vad ska personalen göra istället?
Vi har redan städat det som behövs städas och rensat det som behövs rensas. Flera gånger om.
Heléne tog kontakt med Gina Svensson, chef för måltidsservice, och erbjöd sin hjälp. Samtidigt hade Gina kontakt med Jörgen Jonsson, chef för Västerviks gymnasium och vuxenutbildning, i samma fråga. Från och med vecka 49 hjälper simhallens personal till i framförallt gymnasiet och Ellen Keys skolrestaurang. Något som kocken Rebecca Erlandsson är tacksam över.
Det känns bra att få stöttning, det har varit väldigt maxat i skolrestaurangen de senaste veckorna. Nästan så att jag inte har velat gå ut i serveringen. Nu känns det mycket bättre. Både tack vare att många elever studerar på distans och tack vare Heléne och hennes kollegors hjälp
, säger Rebecca.
Bra med extra hjälp från andra verksamheter
Det har gått en vecka sedan delar av skolans elever började studera växelvis på distans. Rebecca märker redan stor skillnad i skolan. Hon tycker att det är betydligt lugnare i korridorer och skolrestaurang jämfört med för en vecka sedan.
Under hela hösten har Jörgen Jonsson, tillsammans med sina medarbetare, arbetat systematiskt med skyddsombud, medarbetare från måltidsservice, vaktmästare, planerare och skolsköterska för att identifiera eventuella risker i skolmiljön. Inte minst hur de kan minska trängsel i köer till restaurangen
Det känns väldigt bra att vi nu får extra hjälp från andra verksamheter i kommunen. Det stödet tillsammans med att våra elever själva tar ansvar för att hålla avstånd är viktigt för att minska eventuell smittspridning. Tillsammans klarar vi detta
, säger Jörgen.