Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Fritidshem skapar trygghet och mening

2022-06-15, Arkiverad nyhet

Fritidshemmen är otroligt viktiga för elevers trygghet, utveckling och lärande. På Ankarsrums skola jobbar ett engagerat team av fritidspedagoger för att barnen ska ha en meningsfull fritid före, under och efter skolan.

Det ligger ett lugn över skolgården i Ankarsrum. Klockan är strax efter 14 och skolan är slut för dagen. Inne i det gamla stenhuset myllrar det av aktivitet. Sexåriga Älva är i full gång med att grilla en hel fisk i ”leklandet”, det stora rummet där endast fantasin sätter gränser för leken.

Det finns massa snälla fröknar här. Det är bra för vi får leka massor, säger hon.

Ängla i leklandet

Hon går i förskoleklass och är på fritids efter skoldagens slut. Att ha kompisar, få leka och känna sig trygg med både vuxna och barn är något alla elever har rätt att känna och uppleva på sitt fritidshem

Många tror nog att barnen ”bara” leker, det är liksom ingen status i lek. Men lek är så otroligt viktigt. Genom leken lär sig barnen massvis som är viktigt att ha med sig inför sitt vuxna liv, berättar Carin Andersson som är förskollärare och fritidspedagog på Ankarsrums skola.

Fokuserat på att skapa kreativa miljöer 

Tillsammans med kollegorna Jennifer Gustafsson, Kinna Andersson och Helena Lindqvist jobbar hon på fritids som kompletterar skolan och förskoleklassens mer inrutade vardag. Här erbjuds barnen möjlighet att självständigt upptäcka både omvärlden och den egna förmågan.

På fritids får barnen utlopp för sina intressen. Här får de möjlighet att göra det dom har lust med just då. Det finns inga måsten utan är en typ av fritt lärande där de gör saker utefter eget initiativ. Det är väldigt värdefullt, säger Kinna.

Alla pedagoger sitter på trappan utanför skolan

I Ankarsrum har fritidspedagogerna fokuserat på att skapa kreativa miljöer som främjar barnens inlärnings- och utvecklingsförmåga.

Vi har en stor barngrupp och hade problem med att det var mycket spring inomhus vilket resulterade i konflikter och bråk bland barnen. Där föddes idén till att skapa det som nu är leklandet – ett rum som är föränderligt och utgår från barnens intressen just nu, säger Carin.

I leklandet ryms flera mindre miljöer som en lägerplats i skogen, ett stall, ett spa, kök och ett spegelrum. Tillsammans med barnen och andra verksamheter på skolan har de skapat en kreativ miljö som uppskattas av såväl barn som personal. Carin beskriver det som en extra pedagog som fångar upp barnen.

Vi är måna om att vi inte bedriver skola på fritids. Här är det barnen själva som ska tala om vad de vill göra. Precis som de har gjort med leklandet.

Starka relationer mellan barn och personal i fritidshemmen

Carin, Helena, Kinna och Jennifer är överens om att det är något särskilt att jobba på fritids.

Eftersom Ankarsrums skola samlar barn från förskoleklass till årskurs 9 så behåller vi ”våra fritidsbarn” ända tills dom går ut nian. Det är så roligt att träffas i matsalen och i korridorer. Ibland får man en kram eller så. Jag är stolt över det arbete vi gör. Det är jättekul att göra avtryck hos barnen, säger Helena.

Kinna förklarar att hon upplever att de får en annan relation med barnen på fritids.
Det blir mer omhuldande på något sätt. Det är många olika situationer vi möter barnen i. Det gör att vi skapar särskilt starka relationer till varandra och det är något extra härligt med det, säger Kinna.

Kinna tillsammans med två barn utomhus

Viktigt samspel mellan föräldrar och personal

Fritidshemmen följer Skolverkets läroplan. Verksamheten tar sin utgångspunkt i barnens behov, intressen och erfarenheter, men också genom att barnen kontinuerligt utmanas genom att de inspireras till nya upptäckter. Därför är det viktigt att föräldrar och vårdnadshavare lämnar och hämtar enligt de scheman som är inlämnade för barnen. Fritids under sommaren hittar på många olika roliga sommaraktiviteter som bad och utflykter. För att kunna pedagogerna ska kunna lägga sina resurser på barnen är det extra viktigt att föräldrarna avbokar barnets plats på fritids om hen inte längre ska gå. 

En god relation mellan oss och föräldrarna är jätteviktigt. Vi uppskattar när de tar sig tid att småprata med oss när de hämtar barnet så de också får en inblick i verksamheten och självklart att de respekterar de tider som är uppsatta. Det är viktigt för att fritids ska kunna fungera så bra som möjligt, säger Helena.

Helena pratar med Kinna

Nu närmar sig sommarlovet närmar med stormsteg. När höstterminen startar i augusti börjar Älva och hennes kompisar ettan.

Vi kommer sakna våra fröknar massor! Men vi ses ju på fritids, det är tur, säger hon och ler.

Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem på Campus Västervik

Är du intresserad av att jobba på fritidshem? Sök till utbildningen på Campus Västervik! Som grundlärare i fritidshem får du det bästa av två världar. Du är lärare i fritidshem och skicklig på barns kommunikation, fritid och kultur och i skolan undervisar du i musik, bild eller idrott. 

Läs mer om utbildningen här

 

Sidan senast granskad den 15 juni 2022