Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.
Samtal mellan en vuxen och ett barn.

Misstanke om barn som far illa

Om du är orolig för att ett barn far illa bör du kontakta socialtjänsten och anmäla din oro.

En av socialtjänstens viktigaste uppgifter är att se till att barn som befinner sig i en utsatt situation får den vård och det skydd de behöver. Alla har ett ansvar för att uppmärksamma barn som far illa. För att socialtjänsten ska kunna upptäcka att ett barn far illa och kunna erbjuda barnet skydd eller stöd, är det nödvändigt att andra som träffar barnet eller har kännedom om förhållanden som rör barnet anmäler eventuell oro för barnet till socialtjänsten. 

När du anmäler behöver du inte vara säker på hur barnet har det. Det räcker med att du känner oro eller har misstanke om att barn far illa. Det är socialtjänstens uppgift att ta reda på mer och bedöma om barnet har behov av skydd eller stöd. 

Vi på socialtjänsten ser gärna att orosanmälan görs via vår e-tjänst, oavsett om du är privatperson, har anställning i kommun eller arbetar på myndighet som omfattas av anmälningsskyldighet. Det går också att lämna en muntlig anmälan via telefon. Som privatperson kan du vara anonym oavsett kontaktsätt; brev, telefon eller e-tjänst.

Ring för rådfrågning

Om du är osäker på om en anmälan ska göras är du välkommen att ringa till socialtjänstens mottagning för att diskutera situationen utan att avslöja barnets namn på telefonnummer 010-355 50 52. Vi bemannar telefonen vardagar 07:30-16:00, om du inte lyckas nå oss, lämna ett meddelande så ringer vi upp så snart vi ges möjlighet. 

För dig som omfattas av anmälningsskyldighet

Alla som i sitt yrke arbetar med barn och ungdomar, eller arbetar på en myndighet vars verksamhet berör barn och unga, är skyldiga att enligt 19 kap. 1 § socialtjänstlagen genast anmäla till socialtjänsten om man får kännedom om eller misstänker att barn eller ungdomar far illa. I första hand önskar vi att anmälan görs via vår e-tjänst.

Orosanmälan via e-tjänst 

Orosanmälan - anmälan för privatpersoner Orosanmälan - för dig som är anställd i Västerviks kommun och är anmälningspliktig Orosanmälan - för dig inom annan myndighet med anmälningsplikt

Orosanmälan hanteras under kontorstid

Alla orosanmälningar som kommer till socialtjänsten under kontorstid handskas initialt av mottagning för barn och unga. Orosanmälan som inkommer utanför kontorstid hanteras nästkommande helgfri vardag. Kontorstid är måndag - fredag 07.30-16.00, trettondagsafton, valborgsmässoafton och dag före alla helgons dag 07:30-14.00. 

Om läget är akut eller brådskande

Är situationen akut och det är fara för barnets liv ska du omedelbart ringa 112. 
Om du har en akut oro för ett barn, utanför kontorstid, kan du kontakta sydostjouren på telefonnummer 020-45 39 00.

Socialjour - Sydostjouren

Vad händer med en orosanmälan

När socialtjänsten får en anmälan gällande oro för ett barn ska socialtjänsten göra en omedelbar skyddsbedömning och efter det bedöma om en utredning ska inledas eller inte, en så kallad förhandsbedömning. Till grund för bedömningen har socialtjänsten den information som lämnats i anmälan och eventuell tidigare kännedom. Socialtjänsten kontaktar vårdnadshavare och barn/ungdomar, som har rätt att ta del av uppgifterna i anmälan. 

Om utredning inleds så kartläggs barnets situation och sammanhang. Utredningen syftar till att ta reda på om barnet och förälder/vårdnadshavare är i behov av stöd och hjälp från socialtjänsten.

Allvarlig oro

Det är bara när barnets hälsa och utveckling riskerar att skadas allvarligt som föräldrar kan tvingas ta emot stöd för sitt barn och socialtjänsten kan agera till skydd för barnet. Socialnämnden ansöker då hos förvaltningsrätten som fattar beslut om ett barn behöver omhändertas av socialtjänsten.

Återkoppling till anmälare

Om du har gjort en orosanmälan som privatperson har du inte rätt att få återkoppling på något sätt. När anmälan har inlämnats av dig med anmälningsskyldighet får socialtjänsten informera anmälaren om en utredning har inletts, om en utredning pågår eller inte har inletts. Ambitionen är att alltid ge återkoppling till anmälare med anmälningsskyldighet, men om du inte hör något, ta kontakt med Socialtjänstens mottagning barn och unga telefonnummer 010-355 50 52.

Sidan senast granskad den 11 november 2025